Wednesday, October 16, 2013

Pandangan JAKIM mengenai Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah

Bahan untuk memahami 'Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah' menurut lidah rasmi JAKIM. Klik di sini untuk membaca lebih terperinci.

Keputusan Mahkamah Rayuan terhadap kes Menteri Dalam Negeri & 8 Lagi lawan Titular Roman Catholic Archbishop of Kuala Lumpur pada14 Oktober lalu yang memihak kepada rayuan KDN dan mengubah keputusan Mahkamah Tinggi sebelumnya bukanlah suatu yang muktamad.

Jika benar pihak Catholic Archbishop tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Rayuan ini, maka rayuan akan dibuat kepada Mahkamah Persekutuan. Di tahap ini, - sebagai saluran terakhir mendapatkan keadilan di Malaysia - keputusan yang bakal dibuat kelak barulah muktamad (final) dan akan mengikat selama-lamanya semua yang terbabit.

Dari segi Pengajian Malaysia, isu ini mempunyai kaitan langsung dengan tajuk Hak Kebebasan Beragama di bawah Kebebasan Asasi Perlembagaan Persekutuan.

Pemahaman isu yg subjektif ini tidak boleh dirungkai secara perundingan lagi. Justeru, ia memerlukan 'campur tangan' badan kehakiman (judisiari) untuk mengadili berdasarkan semua bukti dan keterangan dua pihak, plaintif dan defendan.

Yang Amat Arif hakim Mahkamah Persekutuan kelaklah - jika rayuan dibenarkan - akan memberikan tafsiran mengikut maksud asal dalam perlembagaan, selain mempertimbangkan bahan sejarah dan kajian ilmiah yang autentik sebagai asas penghakiman.


-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2013

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...