Monday, September 7, 2009

Jati Diri Melayu dari Kacamata Ilmiah

Apakah jati diri Melayu dari kacamata ilmiah ?

Sila tekuni bahan berikut bertajuk Jati Diri Melayu dari blog Bahasa dan Budaya selenggaraan Profesor Abdullah Hasan, UPSI untuk memahami keperibadian orang Melayu.

Tulisan ringkas Prof Abdullah ini merujuk kajian orientalis Barat dan sarjana tempatan sebelum disimpulkan makna jati diri Melayu.

Antara isi pokok tulisan ini adalah bagaimana jati diri Melayu dipengaruhi nilai dan cara hidup penjajah Barat. Berikut adalah sebahagian petikan tulisan Prof. Abdullah :

"Dalam aspek tersebut ada tiga ciri yang digunakan oleh Shamsul Amri Baharuddin bagi mendefinisikan bangsa Melayu ini. Pada beliau penjajah Inggeris bukan sahaja menguasai kita daripada segi ketenteraan, politik, diplomatik, ekonomi, tetapi sebenarnya mereka juga menyerang dan menyerapi budaya kita.

Dengan demikian mereka juga sudah menakluki ruang epistemologi kita. Dalam ungkapan yang mudah, pemerintah Inggeris mencampuri sistem pemikiran orang Melayu, sehingga dapat melumpuhkan minda orang Melayu dengan meletakkan sempadan-sempadan pada kemampuan kita mendefinisikan diri dan dunia kita sendiri."

Dapatkah anda kaitkan dengan sikap xenosentrisme Melayu hingga kumpulan etnik ini mengamalkan budaya tiruan atau jajahan (Bab 2 Budaya) ?

-------------------


'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...