Wednesday, September 16, 2009

Kisah Malaysia di sebalik 16 September 1963 dan Takdirnya Selepas Itu

Ramai yang tahu tentang signifikannya tarikh 31 Ogos setiap tahun. Ia adalah tarikh bersejarah mengenang kembali hari kemerdekaan negara kita dari belenggu 446 tahun penjajajahan kuasa Eropah dan juga pendudukan 3 tahun 5 bulan imperialis Jepun.

Namun kemerdekaan tersebut hanyalah untuk 2 buah Negeri Selat, 4 buah Negeri Melayu Bersekutu dan 5 buah Negeri Melayu Tidak Bersekutu. Kesemua negeri tersebut yang terletak di Tanah Melayu dibebaskan Inggeris selepas Kerajaan Perikatan pimpinan Tunku Abdul Rahman berjaya meyakinkan Inggeris (penjajah terakhir) bahawa kerajaannya dan rakyat Tanah Melayu sudah bersedia untuk membentuk kerajaan sendiri (self-goverment).

Jadi bilakah pula Sabah dan Sarawak merdeka dari Inggeris ?

Di sinilah tarikh 16 September 1963 menjadi signifikan dalam sejarah negara kita. Pada tarikh keramat ini Sabah dan Sarawak menyertai Persekutuan Tanah Melayu membentuk Persekutuan Malaysia. Kedua-dua negeri di Kepulauan Borneo ini 'bebas melalui percantuman' untuk mencapai tujuan politik, ekonomi dan sosial melalui kerjasama dan hubungan dengan kerajaan Persekutuan Tanah Melayu yang telah merdeka lebih awal pada 31 Ogos 1957.

Justeru, tarikh kemerdekaan sebenar bagi Sabah dan Sarawak bukanlah pada 31 Ogos tetapi pada 16 September .

Dengan ini Malaysia baru berusia 46 tahun mengambil kira tarikh 16 September 1963. Ia adalah nama dan definisi baru kepada kerajaan Persekutuan Tanah Melayu untuk wujud sebagai negara berdaulat di persada antarabangsa.

Persekutuan Malaysia ini walaubagaimanapun bukanlah sebagaimana gagasan asal '1 + 4' Tunku Abdul Rahman. Ini kerana Brunei telah menarik diri di saat-saat akhir kerana kecewa dengan penolakan Tunku terhadap 2 tuntutan pokok Sultan Hasanol Bolkiah dalam 'tawar menawar'nya untuk menyertai Malaysia. Hanya Singapura selain Sabah dan Sarawak yang bersetuju menyertai gagasan Tunku Abdul Rahman.

Namun, ibarat duri dalam daging kehadiran Singapura mengancam keselamatan negara berikutan sikap Lee Kuan Yew, pemimpin People Action's Party yang chauvinis. Sebagai opurtunis politik Lee Kuan Yew bercita-cita untuk memonopoli undi dan sokongan kaum Cina di Tanah Melayu dengan memainkan isu dan sentimen kaum terutamanya kaum Melayu.

Bersandarkan kepada formula Malaysian Malaysia Lee Kuan Yew mempertaruhkan nasib Singapura. Akhirnya, apabila situasi sudah lagi tidak boleh dikawal dan bimbangkan terjadinya konflik perkauman, Singapura disingkirkan dari Persekutuan Malaysia pada 9 Ogos 1965. Singapura kemudian diisytihar sebagai sebuah negara baru merdeka (kali kedua) berstatuskan sebuah kerajaan republik, iaitu kerajaan tanpa raja.

Kini Singapura merayakan kemerdekaannya pada 9 Ogos setiap tahun. Kenapa bukan 16 September sebagaimana Sabah dan Sarawak?


-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...