Thursday, September 3, 2009

Raja Pelindung Rakyat

Peranan Sultan atau Raja Melayu sebagai pelindung kesejahteraan rakyat semakin terserlah sejak akhir-akhir ini berikutan wujudnya ancaman kepada keharmonian kaum di negara kita. Walaupun mereka bukan lagi pemerintah (eksekutif) sebenar sebagaimana di era Melayu klasik dahulu, namun Raja Melayu masih ada pengaruhnya dalam bidang atau sisi penting masyarakat.

Dalam situasi tertentu, sultan atau raja Melayu akan memberikan peringatan atau teguran kepada rakyat mahupun kerajaan (pemerintah) agar sentiasa patuh kepada perlembagaan dan saling hormat menghormati antara kaum sebagai pra-syarat untuk mencapai kerukunan dalam masyarakat majmuk.

Lazimnya teguran ini dihormati oleh semua pihak. Ini kerana selaku tunggak kepada kerajaan, sultan atau raja Melayu adalah pihak yang non-partisan dan sentiasa adil kepada semua tanpa memilih kasih.

Sikap keprihatinan dan ambil berat ini dinyatakan dalam ucapan-ucapan baginda sultan atau raja Melayu sempena majlis sambutan hari keputeraan atau majlis rasmi lain.

Yang terbaru ialah ucapan Raja Perlis sempena sambutan kemerdekaan ke-52 negara di Kangar Perlis, sebagaimana yang dilaporkan BERNAMA bertajuk 'Raja Perlis Bimbang Ancaman Perosak Perpaduan ' pada 1 September lalu.

Cuba anda kaitkan dengan tajuk '3 kumpulan minoriti berpengaruh' yang menjadi penghalang perpaduan rakyat , sub-tajuk Bab 3 Hubungan Etnik. 

Mungkinkah teguran Raja Perlis juga disasarkan kepada salah satu daripada 3 kumpulan minoriti ini?

-------------------


'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...