Thursday, March 4, 2010

Panduan (Tips) Ujian 1 MPW1133


Ujian 1 pada 19 Mac kelak bagi kursus Pengajian Malaysia akan meliputi Bab 1 hingga 6. Ujian ini menyumbang sebanyak 20% markah kepada markah keseluruhan.



Soalan ujian akan dibahagikan kepada 3 bahagian.

Bahagian A terdiri dari 30-40 soalan objektif.

Bahagian B pula adalah soalan betul-salah. Ada 10 soalan kesemuanya. Soalan ini kelihatan mudah untuk menjawabnya tetapi risiko betul atau salah adalah 50:50.

Manakala bahagian C terdiri dari 10 soalan isi tempat kosong. Pelajar dikehendaki memilih jawapan dari jadual istilah yang diberikan bagi mengisi dan melengkapkan 10 kenyataan yang dikemukakan.

Pada umumnya semua bab akan ditanya dalam setiap bahagian. Liputan soalan adalah sama rata atau hampir sama rata ke atas setiap bab. Justeru, pelajar tiada pilihan melainkan membaca, memahami dan menguasai semua poin penting dalam setiap bab.

Kepada semua calon ujian, 'belajarlah dengan cara soal jawab' bukan lagi dengan asyik membaca! Mulalah untuk menguji kefahaman anda sekarang. Keasyikan membaca tidak akan banyak membantu terutamanya di saat-saat akhir nanti.

Selamat bermentelaah.

-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2010

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...