Wednesday, August 5, 2009

Masyarakat Majmuk dan Kontrak Sosial

Pengenalan

Malaysia terdiri daripada masyarakat pelbagai lapisan etnik. Ada etnik Melayu, suku kaum Asli, Cina, India dan lain-lain minoriti. Kerana itu masyarakat Malaysia disifatkan sebagai majmuk. Istilah lain yang mirip atau berkaitan dengannya ialah heterogen atau plural.

Sifat majmuk ini lebih ketara berbanding masyarakat negara jiran Malaysia seperti Thailand, Indonesia dan Filipina. Singapura juga mencerminkan masyarakat majmuk kecuali ia tidak mempunyai etnik bumiputera dari kalangan orang asli.

Namun sifat majmuk ini bagi negara kita bukanlah suatu yang wujud secara semulajadi. Ia adalah suratan takdir yang dizinkan Ilahi apabila imperialis Inggeris menjajah Tanah Melayu mulai abad ke-18 Masihi. Maknanya jika tidak berlaku penjajahan takdir yang berlaku ialah bumi Tanah Melayu didiami oleh kaum Melayu dan bumiputera sahaja. Ini menjadikan masyarakat Tanah Melayu hampir homogen.

Kaum Cina dan India asalnya adalah imigran dari Tanah besar Cina dan benua India masing-masing. Mereka dibawa masuk ke Tanah Melayu untuk memenuhi keperluan ekonomi Inggeris.

Sejak kemasukan mereka ke Tanah Melayu keturunan dan populasi mereka terus meningkat. Apabila Tanah Melayu merdeka kaum imigran ini telah diterima menjadi warganegara Tanah Persekutuan Tanah Melayu. 

Ini adalah hasil proses perundingan dan 'tawar menawar' antara semua kaum utama dan kumpulan minoriti semasa Perlembagaan Persekutuan digubal oleh Suruhanjaya Reid 1956.

Realiti Masyarakat Tanah Melayu pasca-1957

Secara amnya, selepas merdeka 1957, masyarakat Tanah Melayu (kini Malaysia) dibahagikan kepada Melayu/Bumiputera dan bukan bumiputera. Bagi kaum Melayu ia dianggap sebagai kaum induk berdasarkan fakta sejarah. Bersama dengan bumiputera Sabah dan Sarawak, ia membentuk kaum majoriti di Malaysia.

Hubungan antara kumpulan masyarakat ini diatur dan didefinisikan oleh apa yang selalu disebut sebagai Kontrak Sosial. Di sisi perlembagaan, perkara ini dinyatakan secara jelas. Misalnya dalam Perkara 3, Perkara 152 dan Perkara 153 - antara 'rukun' yang menjadi tunggak kepada bangsa induk di Tanah Melayu.

Manakala kepentingan kaum bukan Melayu pula dijamin di sisi perlembagaan dan dijaga oleh YDPA- juga menurut Perkara 153 (dibaca secara penuh).

Mengapakah masyarakat Tanah Melayu yang majmuk ini perlukan Kontrak Sosial ?

Ada sebab sejarah yang perlu dipelihara agar kelangsungan Malaysia sebagai tanah tumpah orang Melayu/Bumiputera sebagai kaum natif dan hal-hal berkaitan dengannya terus kekal tanpa diganggu gugat oleh mana-mana pihak.

Dari sudut sosiologi pula, masyarakat majmuk tidak serupa dengan masyarakat yang homogen. Banyak sisi dalam kehidupan masyarakat majmuk yang berbeza yang memerlukan kawalan undang-undang - selain pendidikan yang bersifat kebangsaan - untuk mewujudkan perpaduan dan rasa saling hormat menghormati antara satu sama lain.

Semua kaum - atas nama rakyat Malaysia - berhak mendapat segala kemudahan asas dan peluang ekonomi. Tidak wujud warganegara kelas kedua. Semua kaum wajib dilayan dengan saksama.

Namun kerana persaingan yang tidak boleh dielakkan bagi merebut peluang ekonomi (terutamanya) yang sama, di tempat yang sama, dasar atau undang-undang tertentu perlu digubal bagi mengelakkan monopoli suatu kaum dan seterusnya mencetuskan perasaan tidak puas hati ekoran pembahagian kekayaan negara yang tidak sama rata.

Justeru, prinsip survival of the fittest yang sekarang menjelma sebagai dasar meritokrasi tidak boleh terpakai begitu sahaja tanpa mengambil kira kedudukan dan status sosio-ekonomi kaum-kaum di Malaysia.

Cuma satu konsep yang perlu difahami dengan jelas di sini ialah adil iaitu meletakkan suatu pada tempatnya. Konsep ini tidak sama bahkan bertentangan dengan konsep sama rata - yang kini diperjuangkan oleh pihak-pihak tertentu di negara ini atas nama hak dan kebebasan asasi.

Cabaran ini bertambah besar selepas PRU ke-12 apabila pihak pembangkang berjaya menguasai 5 buah negeri dan mengurangkan majoriti 2/3 dominasi Barisan Nasional di Parlimen.

Bahkan dengan konsep 1Malaysia yang kini sedang dimasyhurkan oleh Dato' Seri Najib Tun Razak pun, peluang untuk menuntut hak sama rata ke atas semua kaum termasuk kaum minoriti semakin menjadi-jadi.

Golongan opurtunis dan chauvinis akan merebut peluang ini walaupun terpaksa meminggirkan Kontrak Sosial 1957.

-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...