Saturday, August 1, 2009

Masyarakat - Sifat dan Sebab Kewujudannya

Masyarakat adalah kumpulan manusia yang bersatu (united human grouping). Sifat ini lumrah.  Ia adalah asas pembinaan peradaban bangsa dan negara masyarakat. Sebaliknya jika masyarakat berpecah belah maka musnahlah peradaban bangsa dan negara tersebut.

Oleh itu, tasawwur awal yang perlu kita fahami ialah masyarakat wujud kerana - sekurang-kurangnya di peringkat awal atau dalam kebanyakan masa - ahli-ahlinya bersatu padu.

Mengapa dan bagaimanakah ahli sesebuah masyarakat itu bersatu padu?

Kita dapatkan jawapannya dari rumusan atau definisi para sarjana atau pengkaji sosial (sociologist) berikut :

Gillin and Gillin, 1954
‘Society is the largest grouping in which common customs, traditions, attitudes and feeling of unity are operative.’ 

Gidding, Reading in Descriptive and Historical Sociology, 1904
‘..a group of individuals cooperating for the achievement of any subject of common interest or utility’

Koentjaraningrat, 1970
‘..masyarakat itu adalah kesatuan hidup makhluk-makhluk manusia yang terikat oleh suatu sistem adat istiadat yang tertentu.’

Horton & Hunt, 1984
“.. relatively independent, self-perpetuating human group which occupies a territory, share a culture, and has most of its associations within this group. A society is an organization of people whose associations are with one another.”

Ismail Yusof
 “sejumlah orang yang hidup dalam suatu lingkunghan bersama seperti negara, daerah, bandar, desa dan pelbagai kelompok lain seperti sebuah keluarga, persatuan buruh, persatuan nelayan dan sebagainya.”

Perspektif sosiologi dalam Pengenalan kepada Sains Sosial, 2001 hlm. 27-28
 “secara umum, masyarakat adalah sekelompok manusia yang tinggal bersama dalam satu kawasan untuk tempoh masa tertentu, mempunyai kegiatan-kegiatan ekonomi, berkongsi nilai-nilai dan norma-norma di samping mempunyai peraturan-peraturan tertentu.”

Jelas dari semua definisi di atas ahli-ahli  sesebuah masyarakat berkongsi banyak perkara yang sama (common) seperti adat resam, tradisi, bahasa , anutan atau kepercayaan hidup, idealisma, idealogi, sejarah dan cita-cita. Mereka juga mendiami (secara tetap) wilayah atau kawasan yang sama.

Di samping itu wujud peraturan seperti norma atau undang-undang yang menjadi alat kawalan sosial agar  masyarakat tidak terlanjur atau terus terjebak dalam aktiviti jenayah yang boleh meruntuhkan institusi negara. Ini perlu bagi menjamin keharmonian dan kerukunan wujud dalam masyarakat.

Kewujudan masyarakat bukan sekadar memenuhi fungsi biologi manusia iaitu kelangsungan hidup di dunia ini. Jika ini alasannya masyarakat manusia tidak jauh berbeza dengan kumpulan haiwan - untuk membiak selain mencari makan dan minum!

Masyarakat wujud untuk fungsi yang lebih besar iaitu memakmurkan alam ini. Ini dilakukan dengan adanya institusi kepimpinan. Aspek inilah yang dikaitkan dengan kemahiran berpolitik - suatu bidang yang mencetus dan mengawal perubahan semua aspek penting dalam masyarakat iaitu sosial dan ekonomi.

Bagaimana kesatuan dalam masyarakat ini dikekalkan ? 

Ahli sosiologi mengistilah dorongan kepada penyatuan dalam masyarakat sebagai espirit de corp. Istilah Perancis ini (disebut es-pree deh core) diterjemahkan sebagai semangat kumpulan (group spirit). 

Semangat ini ada pada 'any group that appears united and protective of its members'. (huraian lanjut klik di sini).

Dalam bahasa Inggeris ia disebut sebagai morale iaitu "...is an intangible term used for the capacity of people to maintain belief in an institution or a goal, or even in oneself and others."

Alexander H. Leighton dalam bukunya bertajuk 'Human Relations in a Changing World: Observations on the Uses of the Social Sciences (1949) , mentakrifkan "morale is the capacity of a group of people to pull together persistently and consistently in pursuit of a common purpose".

Ibnu Khaldun, sarjana Islam abad ke-14, menyebut faktor yang mengikat ahli kabilah (dalam konteks masyarakat Arab) adalah assobiyah. Menurut beliau faktor ini adalah fitrah bagi masyarakat Arab badawi yang terkenal dengan sikap suka berpuak-puak. 

Apapun perspektif yang kita gunakan masyarakat itu bersatu kerana fitrah untuk mempertahan kelangsungan hidup masyarakat tersebut, terutamanya apabila menghadapi ancaman dari luar atau musuh yang ingin menjajah.

Bagaimanakah semangat kumpulan ini menjadi bahaya kepada kemanusiaan ?

Dalam sosiologi juga, ada istilah lain berkaitan dengan espirit de corp atau assobiyah iaitu nasionalisme atau semangat kebangsaan. Dari sisi positifnya, ia merujuk kepada kecintaan kepada bangsa. Ia wujud pada semua bangsa di dunia ini kerana ia adalah suatu fitrah. 

Namun dari sisi negatifnya fitrah yang baik ini boleh bertukar menjadi suatu sikap kejam dan zalim apabila ia menjelma sebagai idealogi dengan nama etnosentrisme.

Contoh yang paling 'masyhur' ialah etnosentrisme kaum Jerman yang mengakibatkan pembunuhan beramai-ramai ke atas orang Yahudi semasa Perang Dunia II. Peristiwa ini disebut sebagai holocoust. Tidak kurang zalimnya ialah etnosentrisme kaum Serbia yang membunuh orang Islam Bosnia pada awal 1990-an dahulu.

-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...