Monday, August 24, 2009

Pecah dan Perintah : Dasar Manipulatif Penjajah

Dalam politik dan sosiologi, dasar pecah dan perintah (divide and rule) merupakan gabungan strategi politik, ketenteraan dan ekonomi pihak berkuasa (dalam sejarah mereka ini adalah penjajah di negara bukan Barat yang lemah) bagi mendapat dan mengekalkan kuasa dengan memecahkan masyarakat kepada kumpulan-kumpulan kecil mengikut garis agama, etnik/ras, keturunan.

Dengan kaedah ini masyarakat itu menjadi lemah dan terus dilemahkan dari semasa ke semasa. Secara individu, kumpulan kecil ini tidak mempunyai kekuatan lagi berbanding pihak kuasa.

Dalam keadaan sebenar,kaedah pecah dan perintah menjadi strategi berkesan menghalang kumpulan kecil ini berinteraksi secara natural sesama mereka. Natijahnya tidak wujud perpaduan dan perasaan saling ingin hidup bersama (co-exist).

Di negara kita, strategi ini telah digunapakai oleh kuasa Inggeris dengan tujuan yang sama. Secara langsung ia telah menyumbang kepada masalah perpaduan masyarakat majmuk. Kesannya masih dirasakan sehingga ke hari ini.

Bolehkah anda senaraikan kesan-kesan tersebut?


-------------------


'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...