Monday, July 13, 2009

Sejarah dilupa jangan..

Pelajar hari ini rata-rata tidak meminati mata pelajaran sejarah. Banyak pengakuan terus terang pelajar saya terutamanya dari aliran sains bahawa mereka tidak ada 'perasaan' terhadap mata pelajaran membaca ini. Mereka tidak segan silu atau takut-takut lagi untuk meluahkan pandangan mereka.

Kerana itu seorang pensyarah Pengajian Malaysia di IPT atau guru sejarah di sekolah berhadapan dengan cabaran yang bukan kecil untuk menyampaikan isi-isi penting sejarah sebagaimana yang dituntut silibus. 

Saya sendiri masih mencari-cari formula terbaik untuk menyampaikan kuliah Pengajian Malaysia agar menjadi efektif dan membekas dalam pemikiran dan jiwa pelajar.

Eksperimen terbaru yang saya buat dengan menggunakan Power Point tidak memberikan hasil yang diharap-harapkan. Biarpun setelah 7 tahun mengajar kursus ini dan cuba mengkonkritkan isi-isi kuliah yang abstrak dengan memberi banyak contoh dan tamsilan hasilnya masih tidak jauh berbeza dengan pencapaian pelajar sebelum ini.

Walaupun saya tahu punca-punca utama kepada respons yang lemah dari pelajar mungkin berpunca dari pendekatan (metodologi) pengajaran yang digunakan, namun saya masih berpegang bahawa sikap pelajar masih memainkan peranan yang besar dalam menentukan arah tuju dan pencapaian mereka dalam satu-sati kursus yang mereka ambil. 

Saya tinggalkan pesanan di bawah untuk renungan pelajar-pelajar sekalin. Moga ada kesudian untuk merenunginya sedalam-dalamnya. 

Melupakan sejarah mengakibatkan generasi hari ini tidak ubah macam datuk nenek moyang mereka - apabila mengulangi kesilapan sama lagi dan lagi. 

  • History is a great teacher which can help us create a better world. But unfortunately the lessons of history are often ignored, sometimes deliberately. And because we ignore the lessons of history we keep on repeating the mistakes of the past and we suffer accordingly.”

    International Association of Historians of Asia, 2000
    Dikutip dari Malaysian History Blog.

----------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...