Saturday, July 11, 2009

Sejarah mungkin ‘takdir’ yang dirancang

Sejak jatuhnya kerajaan Pakatan Rakyat di Perak beberapa minggu lalu, beberapa peristiwa telah menyusul mewarnai perkembangan politik tanah air.

Untuk beberapa ketika negara kita terus dilanda oleh hiruk pikuk politik antara dua seteru politik – Barisan Nasional vs Pakatan Rakyat. Jika ini berterusan ia memberi petanda yang tidak baik kepada kestabilan dan kesejahteraan masyarakat kita.

Yang terbaru ialah isu YB Elizabeth Wong apabila keperibadiannya ‘ditelanjangkan’ oleh pihak yang berniat ‘mala fide ‘(jahat) dan niat ini disambung pula oleh media lalu disambut oleh musuh-musuh politik Pakatan Rakyat (bukan musuh YB Eli).

Malangnya biarpun peristiwa-peristiwa ini telah diliputi dan dikupas oleh media massa dari pelbagai sudut masyarakat masih juga tidak jelas apa yang sebenarnya berlaku.

Seakan media massa kurang berkesan dalam menyampaikan berita-berita dari sudut kewartawanan yang jujur dan objektif sebagaimana dituntut oleh etika profesion mereka.

Keadaan ini diparahkan lagi oleh cara berfikir yang pasif dan reseptif di kalangan orang biasa. Maka apa yang dibaca ditelan bulat bulan-bulat tanpa usul periksa. Jarang saya lihat kita bersikap kritis dengan apa yang kita baca, kita dengar atau kita tonton.

Ini menjelaskan wujudnya satu sisi lemah dalam masyarakat kita kerana begitu rendahnya tahap ‘bacaan’ kita terhadap apa yang berlaku di persekitaran kita yang sentiasa berubah akibat kelemahan berfikir.

Saya tidak akan mengulas isu ini lebih lanjut. Saya bukan penganalisis politik bertauliah.

Namun saya ingin meninggalkan petikan berikut untuk pembaca sekalian. Pertimbangkan kerana ia mungkin dapat menjelaskan mengenai wujudnya sisi lain yang bertanggungjawab di sebalik apa yang telah berlaku sekarang.

President Rooservelt menyebut :

“In politics, nothing happen by accident. If it happen, it was planned that way”.

Apakah kemelut dan gelora politik di Perak, kini di Selangor dan Kedah juga sesuatu yang telah ‘ditakdirkan’ oleh musuh politik Pakatan Rakyat?

Hanya ALlah swt yang mengetahui apa yang sebenarnya telah terjadi. Juga yang akan terjadi kelak.

“Manusia merancang. Allah juga merancang. Dan perancangan Allah jugalah yang terbaik”.

“Ya Rabbi takdirkan sesuatu yang baik untuk kami. Akhirilah kemelut yang melanda kehidupan kami sekarang dengan husnul khatimah.”

Disalin semula dari blog cikgubad.wordpress.com; February 25, 2009...3:32 am

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...