Wednesday, July 22, 2009

Penulisan Kritis mengenai Perlembagaan Malaysia

Pemahaman perlembagaan Persekutuan Malaysia tidak memadai dengan merujuk kepada kitab perlembagaan sahaja. Kitab ini hanya memuatkan teks-teks yang bersifat undang-undang dan teknikal. 

Justeru untuk memahami dengan lebih baik ia berhajat kepada penelitian ke atas tulisan-tulisan yang menghuraikan isi-isi dan sisi-sisi penting seperti peruntukan utama dalam perlembagaan. Penulisan yang deskriptif seperti tafsiran perlembagaan boleh membantu pemahaman maksud dan semangat perlembagaan dengan lebih berkesan. 

Antara tulisan yang boleh dirujuk adalah tulisan Profesor Abdul Aziz Bari, dari Kuliyyah Undang-undang UIAM yang bertajuk 'Perlembagaan Malaysia : Teori dan Praktis' terbitan Arah Publications. 

Dengan menggunakan bahasa yang mudah tapi kritis, buku ini menyajikan pemikiran yang segar dan memberikan sudut pandangan yang berbeza dari penulisan yang ada di pasaran. Tajuk-tajuk yang disentuh ditulis dalam bentuk artikel pendek yang mudah diikuti.

Apapun buku ini boleh membuka horizon pemikiran pelajar ke arah kefahaman yang lebih objektif dan luas. 

Buku ini sesuai untuk dibaca oleh pelajar dan pengamal undang-undang, pelajar kursus Pengajian Malaysia, dan mereka yang berminat dalam isu perlembagaan.


-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.©cikgubad,2009

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...