Friday, July 31, 2009

Kuliah Tidak Cukup, Mentelaahlah

Penguasaan suatu disiplin ilmu memerlukan pembacaan yang meluas dari berbagai sumber rujukan. Ini jadi prinsip pembelajaran tapi tidak lumrah di kalangan pelajar hari ini.

Mereka telah terbiasa atau dibiasakan (conditioned) untuk merujuk dan membaca hanya satu atau dua buku yang dicadangkan pensyarah. Lebih teruk lagi apabila nota kuliah yang difotokopi dari pensyarah itulah yang menjadi satu-satunya bahan bacaan mereka.

Bagi kursus Pengajian Malaysia, dengan rangkuman silibus yang luas, adalah tidak memadai untuk pelajar hanya bergantung kepada nota yang saya berikan.

Banyak sisi penting perlukan huraian lanjut dan kupasan lebih mendalam. Justeru, pelajar perlu lakukan dua perkara penting.

Pertama, sentiasa berbincang menggunakan senarai soalan lazim (FAQs) sama ada dalam Kumpulan Belajar (Group Study) atau melalui sesi konsultansi dengan saya selaku pensyarah. 

Kedua, cari bahan tambahan untuk menambaik dan menyempurnakan nota kuliah. Lakukan rujukan silang, pilih bahan yang hanya sesuai di internet, cari di arkib berita untuk isu-isu semasa yang lepas dan banyak lagi boleh dilakukan untuk memperkukuh kefahaman.

Dengan kaedah di atas - dan ditambah lagi dengan cara buat nota yang efektif, membuat latihan, menyemak jawapan dan berbagai lagi - insyaALlah pelajar dapat menyegarkan semula ingatan dan mendalamkan kefahaman mereka. Inilah yang dimaksudkan dengan pembelajaran aktif. 

Untuk membantu pelajar mendapatkan rujukan yang sesuai, saya telah upload senarai 'Rujukan Pengajian Malaysia' di Kenegaraan..box. Sila download untuk mendapatkan senarai buku-buku tersebut.

Selamat menimba ilmu di khutub khanah atau di mana sahaja yang boleh menjadi sumber rujukan ilmu.

Mentelaahlah pelajarku..

-------------------


'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

Wednesday, July 29, 2009

Tugasan Bakal Tiba - Amaran Jangan Plagiat!

Jika adalah satu saat yang paling sukar dan mencabar bagi pelajar, saat itu ialah apabila menerima soalan tugasan Pengajian Malaysia. Ia akan menjadi satu pengalaman yang paling rumit sepanjang pengajian diploma mereka. Beban dirasakan amat berat.

Yalah soalan esei bukanlah soalan objektif - ada 4 pilihan jawapan. Tembakpun boleh kena! Soalan esei adalah soalan subjektif yang paling susah. Soalannya mungkin pendek tapi di sebaliknya tersirat 'macam-macam arahan' untuk disempurnakan. Ia kerja akademik yang perlu ditekuni sejak hari pertama dapat soalan. Ia adalah suatu bentuk penyelidikan (research) pada skala kecil.

Dan pada semester ini kursus Hubungan Etnik bagi pelajar DKTM akan terima beban sama!

Saya tidak pasti dengan tugasan kursus-kursus lain. Tapi bagi kursus wajib MQA ini disiplin menulis mengikut kaedah ilmiah sangat dititik beratkan. 

Pelajar perlu dicelik dan diperingatkan bahawa esei bukanlah tulisan sembarangan. Ia bukan seperti menyiapkan karangan atau folio kajian tempatan di sekolah dahulu. Pelajaran di sekolah jauh lebih mudah berbanding di kolej atau universiti.

Beberapa aspek perlu diteliti. Ia meliputi segi teknikal dan bukan-teknikal. Ini adalah sisi-sisi penting yang pelajar abaikan atau tidak jelas semasa memulakan penulisan.

Aspek teknikal banyak sekali. Ia adalah tentang format penulisan seperti font dan saiz, spacingalignment, nombor muka surat, penulisan nota kaki/hujung, dan bibliografi. Cara menulis muka depan esei juga perlu betul dari segi maklumat atau butiran yang perlu diletakkan.

Nah kan banyak perkara perlu diletakkan dalam esei ini! 

Esei yang telah siap hendaklah dihantar dalam bentuk comb binding, atau pita yang dirapikan. Jika nak cover plastik lagi baik. Aspek kekemasan begini perlu. Saya takkan terima esei yang hanya distaplekan. Malas betul pelajar yang hantar esei dalam bentuk begini.

Satu lagi ialah peraturan teknikal yang perlu dipatuhi - sekurang-kurangnya bagi 'mazhab' penulisan saya - ialah esei perlu bebas dari elemen dekoratif. Jika ada pun ia perlu digunakan secara minima. Kreativiti tidak sangat diraikan pada esei. Lainlah jika pelajar membuat pembentangan nanti. Masa tu kreativiti sangat membantu penyampaian pelajar. Ia perlu 'menangkap' perhatian khalayak pendengar dalam masa yang singkat. Justeru, kreativiti penting ketika pembentangan. Semasa menulis pemikiran kritis yang lebih penting.

Penulisan ilmiah hanya mengizinkan dua warna sahaja iaitu hitam untuk warna teks, manakala putih pula warna latar pada kertas yang digunakan. Melainkan pada gambar - jika perlu - tiada warna lain dibenarkan. 

Pelajar perlu diperingatkan bahawa sebarang hiasan untuk menimbulkan 'first impression' tidak diambil kira dalam penulisan akademik. Kesan pertama penulisan hendaklah dibuat seawal di bahagian 'Pendahuluan' atau 'Pengenalan' tajuk. Cara penulisan 'Pengenalan' yang baik mampu menarik perhatian pembaca.

Selepas itu penulisan akademik hanya mengutamakan premis/hujah dan isi-isi yang dikemukakan pelajar bagi menjawab persoalan yang tersurat atau tersirat pada soalan.

Hiasan hanya elemen kosmetik. Ia sentuhan luaran. Premis dan isi-isi esei adalah bersifat dalaman. Ibarat body dan budi. Yang mana lebih penting?

Manakala aspek bukan-teknikal pula merangkumi kemahiran memilih bahan yang sesuai, kemahiran menyaring maklumat, kemahiran menganalisa, kemahiran membuat petikan dan memparafrasa (paraphrasing), kemahiran membuat petikan -langsung atau tidak.

Semua ini perlu dibuat untuk pelajar mengutip fakta dan maklumat yang sesuai sahaja bagi menyokong pendapat dan kesimpulan akhir esei.

Oleh itu bagi meningkatkan peluang menjumpai fakta dan maklumat yang sesuai dan tepat pelajar wajib membaca banyak bahan sama ada bercetak - seperti buku, jurnal, artikel - atau bahan elektronik - seperti bahan diinternet dan CD-ROM.

Namun esei itu tidak boleh hanya sarat dengan fakta, petikan-petikan tanpa ulasan atau pandangan pelajar sendiri. Dengan kata lain tiada analisis (asli) oleh pelajar.

Ingat bahawa fakta-fakta yang banyak akan bersifat ‘kaku’ jika tidak diberikan tafsiran atau ulasan oleh pelajar bagi menjelaskan suatu isu atau persoalan yang ditimbulkan dalam esei. 

Facts mean nothing unless they are rightly understood, rightly related, and rightly interpreted.” R.L. Long

Justeru, berfikirlah dan cambah serta kembangkan idea anda sendiri untuk memberi makna dan pengertian kepada semua fakta yang dikemukakan.

Ingat pelajar perlu faham apa yang ditulis, dan pembaca terutamanya pensyarah juga perlu juga difahamkan. Ia bukan nota kuliah yang bersifat personal!

Seperkara yang penting juga ialah kemahiran berbahasa. Tanpa mengetahui tatabahasa yang betul, penggunaan istilah yang sesuai, dan 'koleksi' perbendaharaan kata yang banyak, esei akan ditulis dengan cara yang menjemukan, dan sarat kesalahan remeh seperti ejaan, penggunaan istilah, kesilapan nahu, ketiadaan perenggan dan banyak lagi. 

Termasuk dalam aspek bukan-teknikal ialah bekerja dalam kumpulan. Ia pengalaman yang sangat menguji pelajar nanti apabila tiada kerjasama sesama ahli kumpulan. Masalah timbul selepas pengagihan tugas diberikan kepada semua ahli kumpulan.

Dah lumrah akan wujud ahli yang opurtunis dan malas - sekadar jadi 'penumpang' atau sleeping partner. Silap haribulan hanya ketua saja yang buat kerja, yang lain hanya bagi duit untuk beli kertas dan bayar kos cetak.

Oleh itu, ketua kumpulan mestilah boleh bertegas untuk 'mengawal' ahli kumpulannya. Jika tidak masalah besar timbul pada minit-minit terakhir penyerahan tugasan.

Pendeka kata, menulis esei memerlukan pelbagai kemahiran. Sebab itu tidak cukup dengan hanya pandai membaca saja untuk menyiapkan esei setebal 25-30 muka surat.

Sebelum mengakhiri entri kali ini saya tinggalkan pesan ini. Pelajar jangan jadikan amalan 'copy and paste' atau plagiat untuk memudahkan kerja penulisan esei ilmiah. Ia satu 'dosa' akademik. 

Saya mudah mengesan amalan jenayah akademik ini. Banyak ciri 'lemah' ini ditunjukkan pelajar tanpa mereka sedari. Pelajar tidak bijak menyorokkan amalan ini. 'Yang jauhari akan mengenal maknikam'! Pensyarah yang berpengalaman boleh mengesan amalan tidak sihat ini dengan mudah. Bak kata pepatah 'sekilas ikan di air dah tau jantan betinanya'.

Pelajar sepatutnya belajar menajamkan fikiran bukan menumpulkannya dengan kaedah jalan pintas.

Menginsafi fenomena buruk ini, Andrew Keen dalam bukunya ‘The Cult of Amateur: How Today’s Internet is Killing Our Culture and Assaulting Our Economy’ menyatakan :

“The fact is that co-opting other people’s creative work – from music file sharing, to downloading movies and videos, to passing off others’ writing as one’s own – is not only illegal, in most cases, but immoral. Yet the widespread acceptance of such behaviour threatens to undermine a society that has been built on hard work, innovation, and the intelectual achievement of our writers, scientists, artists, composers, musicians, journalists, pundits and moviemakers.”

Kini plagiarisme menjadi mudah dan terus menjadi-jadi apabila kemudahan internet menerjah ruang maya kita. 

Mengenai amalan plagiarisme melalui bahan-bahan di internet, dalam satu kajian ke atas 50,000 siswa oleh Center for Academic Integrity Amerika Syarikat pada Jun 2005 mendapati :

“.. 70% of college students admitted to engaging in some form of cheating; worse still, 77% of college students didn’t think that Internet plagiarism was a “serious” issue. This disturbing finding gets at a grave problem in terms of Internet and culture : The digital revolution is creating a generation of cut-and-paste burglars who view all content on the Internet as common property.”

Jadi pelajar elok ambil 'pot' dengan penegasan saya ini. Isu plagiarisme adalah isu di semua pusat pengajian tinggi. Jumpa tak jumpa je! Majalah Milenia terbitan Ogos 2009 edisi internet ada menyentuh tentang gejala ini dengan tajuk 'Plagiarisme : Barah Dunia Kampus'.

Biarpun menulis esei ini susah tetapi bagi yang bersungguh, dedikasi dan mematuhi disiplin yang ditetapkan, pengalaman yang dikutip akan melengkapkan lagi kemahiran insaniah atau soft skill pelajar. Ia akan berguna semasa pelajar melanjutkan pengajian di peringkat ijazah kelak.

Lagi pun inilah peluang yang terbaik untuk pelajar skor markah yang tinggi kerana tempoh masa yang panjang memberi ruang dan peluang yang besar untuk pelajar menghasilkan esei yang mantap. Nak harapkan markah tinggi untuk ujian akhir belum tentu. Bukanlah jauh panggang dari api, tetapi tidak ramai pelajar boleh menjawab soalan esei dengan baik. Sudahnya ramai yang dapat markah minima bahagian esei.

Saya bukan minta esei disiapkan seminggu tapi 9 hingga 10 minggu selepas tajuk diberikan. 

Takkan tak cukup kot!

-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

Etnik dan Ras : Apa bezanya ?

Etnik dan Etnisiti

Satu kumpulan manusia dianggap seetnik kerana mereka mempunyai pertalian dan persamaan bahasa, adat resam, tradisi, agama atau kepercayaan hidup, sempadan geografi, keturunan (ancestry), kegiatan ekonomi atau gaya hidup. 

Mereka menunjukkan budaya yang seragam atau hampir seragam di ruang (tempat) dan masa yang sama.

Kerana itu untuk mengenali sesuatu etnik itu ukurannya ialah pada kebiasaannya atau lumrahnya  mereka mengatur dan menjalani kehidupannya. Dalam bidang sosiologi, ini  dirujuk sebagai amalan  budayanya - sama ada yang bersifat benda atau bukan benda.

Bagi orang Melayu sifat budaya etniknya – malah – ditentukan oleh undang-undang perlembagaan negara. Perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan Malaysia mendefinisikan ciri-ciri etnik Melayu “..orang Melayu ialah mereka yang beragama Islam, bertutur dalam bahasa Melayu, mengamalkan adat budaya Melayu….”.

Manakala etnisiti pula adalah rasa kekitaan sesuatu kumpulan etnik tertentu. Ia wujud sebagai ‘social glue’ kerana persamaan sejarah, nilai, sikap dan tingkah laku.

Ras

Istilah ini merujuk kepada sifat lahiriah-biologi semulajadi yang mudah diperhatikan pada seseorang atau sekumpulan manusia seperti warna kulit, warna mata atau rambut dan sebagainya.

Sekelompok manusia dikatakan seras atau dari kumpulan ras yang sama kerana mempunyai ciri-ciri fizikal genetik yang sama sebagaimana yang diperturunkan dari satu generasi ke satu generasi.

Perbezaan Etnik dengan Ras

Etnik itu merujuk kepada tradisi atau budaya – cara hidup yang dilalui atau dipamer seperti gaya berpakaian, bahasa pertuturan, perayaan yang disambut dan sebagainya. Untuk mengenali etnik kita perlu lebih teliti. Sifat etnik tidak terus kelihatan melainkan ia dipertunjukkan melalui cara hidup.

Ini berbeza apabila mengenali suatu ras. 'Pembaris sosial'nya berbeza.

Ras lebih mudah dikenali. Pengenalannya boleh berlaku secara langsung dengan melihat kepada rupa fizikal seseorang tanpa perlu mengetahui aspek budaya yang dizahir atau diungkapkan. Misalnya dengan melihat seseorang yang berkulit hitam dan raut wajahnya kita mudah mengecamnya sebagai seorang dari ras India. Ini kerana Melayu dan Cina mempamerkan cir-ciri ras yang jauh berbeza dengan ras India.

-------------------


'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

Penulisan Ilmiah : Karya yang Bukan Sembarangan

Menulis adalah sebahagian aktiviti wajib seorang pelajar. Lebih-lebih lagi bagi pelajar di IPT. Banyak bentuk penulisan terpaksa dihasilkan untuk memenuhi syarat lulus kursus. Ada yang berbentuk esei, laporan kajian dan kertas kerja hinggalah ke tesis atau disertasi.

Semua penulisan ini mestilah ditulis secara ilmiah. Ini menjadi beban akademik kerana karya ilmiah menuntut pemikiran yang kritis. Ia juga perlu disaratkan dengan fakta, teori, konsep bagi menyokong premis penulis.

Ini bukanlah kerja mudah dan disukai pelajar. Kerana nak cepat siap atau miskin kefahaman mengenai 'apa itu tulisan ilmiah' pelajar lebih senang 'copy and paste' bahan dari buku atau internet.

Malangnya mereka tidak sedar bahawa satu jenayah akademik iaitu plagiat telah dilakukan walaupun tanpa disengajakan.

Bagi membantu pelajar mendapatkan gambaran dan mengasah kemahiran menulis secara ilmiah, pelajar perlu mencari maklumat mengenai 'apakah dan bagaimanakah suatu penulisan ilmiah dapat dihasilkan'. Bahan-bahan mengenainya banyak terdapat di internet tetapi agak kurang di pasaran biasa. Jika ada pun sedikit yang ditulis dalam bahasa kebangsaan. 

Saya sendiri telah menghasilkan sebuah buku bertajuk 'Panduan Penulisan Ilmiah : Esei' bagi membantu pelajar mendapatkan pendedahan awal mengenai kaedah penulisan ilmiah di IPT. Harapan saya adalah agar pelajar memahami maksud penulisan ilmiah, menghargainya dan berusaha untuk mendisiplinkan diri kerana penulisan ilmiah adalah kerja pemikiran yang menuntut dedikasi dan ketekunan yang tinggi.

Pelajar boleh menempah buku ini dari saya jika berminat.

-------------------


'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

Tuesday, July 28, 2009

Naskah Nota MPW1133 Jilid 2

Naskah Nota MPW1133 Pengajian Malaysia, Jilid 2 akan diedarkan selepas sahaja Ujian 1 berakhir kelak. 

Edisi kali ini akan lebih informatif dan mencakupi bahan-bahan baru bagi melengkapkan lagi bahan perbincangan tajuk-tajuk Pengajian Malaysia.


-------------------




'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

Monday, July 27, 2009

Melayu Tidak Buruk Siku

Pandangan Dr Ridhuan Tee Abdullah dalam tulisannya bertajuk 'Nasib Melayu di bumi Melayu' dalam Mingguan Malaysia 26 Julai tersemat mesej mendalam terutamanya buat pejuang keadilan dari kalangan parti siasah bukan Melayu.

Mesej dan nada yang sama telah diluahkan lebih awal oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam blognya bertajuk 'Kaki dalam Kasut' bertarikh 20 Julai.

Pernyataan berani dan terus terang itu menyentuh perasaan saya sebagai orang Melayu. Saya percaya ramai yang sebangsa dengan saya berkongsi kebimbangan dan rasa sedih dua orang tokoh - seorang Cina Muslim, manakala seorang lagi Melayu Muslim - dengan apa yang sedang berlaku dalam masyarakat Malaysia sekarang.

Mari kita berhenti berprasangka dan kembali waraskan diri wahai rakyat Malaysia.

Bagi masyarakat bukan Melayu amnya mereka harus bermuhasabah. Carilah keinsafan diri agar kembali beramal dengan pesanan peribahasa lama Melayu 'cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar'.

Kepada semua termasuk orang Melayu juga marilah kita rasa insaf dengan apa yang sedang berlaku sekarang. Tidak patut terjadi orang Melayu dan bumiputera terpinggir di bumi sendiri hanya kerana orang bukan Melayu mahukan keadilan (mengikut ukuran dan definisi mereka) di bumi bertuah ini.

Orang Melayu tidak mahu menjadi bangsa yang 'buruk siku' - mengungkit pemberiannya dahulu kepada orang bukan Melayu. Jadi, saling menerima dan saling memberilah sesama kita. 

Saya percaya kuasa politik tidak harus diserahkan kepada bukan Melayu sekurang-kurangnya dalam tempah 3-4 dekad lagi. Ini bukanlah suatu kenyataan semborono yang rasis.

Ada sebabnya. Pengorbanan memang berlaku di dua belah pihak. Namun bagi orang Melayu pengorbanan mereka selalu dilihat bersifat sejarah dan tidak perlu disebut-sebut lagi. 

Benarkah begitu?

Orang Melayu memang bangsa yang toleran dan gemar mengambil sikap mengalah. Malangnya sikap ini menyebabkan orang Melayu banyak memberi untuk rakan senegaranya yang lain. Ibarat 'kera di hutan disusukan, anak di rumah dibiar mati kelaparan' orang Melayu terus kehilangan hak peribuminya di sisi perlembagaan.

Ini kerana - dari sudut kebendaan - dalam keadaan Perlembagaan Persekutuan yang tidak diubah dan orang Melayu menerajui kepimpinan negara pun, orang bukan Melayu masih terus menguasai 'kek ekonomi' negara. Dominasi ekonomi bukan Melayu ini adalah kesinambungan pencapaian semenjak 1957 lagi. Dan prestasi mereka tidak pernah merosot!

Walaupun Dasar Ekonomi Baru telah tamat pada 1990 dahulu, pemilikan ekuiti Melayu/Bumiputera masih di paras bawah 20%. Sedangkan ekonomi faktor utama perubahan dalam masyarakat, apakah kini - ketika orang Melayu dikatakan lemah - kuasa politik harus diserahkan kepada bukan Melayu pula?

Semua pihak patut faham apa yang boleh dilakukan dengan kuasa politik bila jatuh ke tangan orang yang opurtunis atau yang ada agenda sempit untuk menjaga kepentingan kumpulan mereka.

Formula perkongsian kuasa dalam Perikatan dan kini Barisan Nasional sudah cukup menjadi testimoni kerukunan hidup semua kaum di negara kita. Jika Pakatan Rakyat mengambil alih kuasa pun formula serupa harus diamalkan tetapi mestilah jauh lebih baik dari apa yang ditunjukkan oleh Barisan Nasional.

Orang Melayu tidak patut mengalami perkara ini iaitu 'Bumi dipijak milik orang lain'.

Kepada bukan Melayu pula ingatlah  'Di mana bumi dipijak di situlah langit dijunjung'.

-------------------


'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

Sunday, July 26, 2009

Jangan Abaikan Sastera! Ia Lebih Manusiawi

"Sekali seseorang menemukan kehidupannya maka tidak satu pun mampu memuaskannya selain ilmu, seni dan agama..." Anton Chekov

Petikan di atas bukan lahir dari lisan seorang nabi. Saya memetiknya dari seorang penyair bernama Anton Chekov yang beliau nukilkan dalam sebuah puisi yang kemudian dipetik oleh Jujun S. Suriasumantri untuk bukunya bertajuk 'Ilmu dalam Perspektif Moral, Sosial dan Politik', terbitan DBP tahun 1990.

Kita tidak wajib mengimaninya. 

Namun, kita boleh akur bahawa ada nilai sejagat yang boleh dijadikan pedoman. Terutamanya untuk remaja yang sedang membesar dalam persekitaran yang sarat ujian. Pesona duniawi sering memesongkan kiblat kehidupan para remaja yang mencari-cari identiti diri.

Saya ingin pesanan dari pujangga Barat ini ditekuni sebentar oleh kita semua. Mari kita luangkan sedikit masa yang kian cepat berlalu ini untuk 'kembali' menginsafi peri pentingnya bidang sastera (atau seni) - yang dilupakan oleh sebahagian besar daripada kita termasuk mereka yang bergiat dalam lingkungan pendidikan.

Barangkali manusia sudah hilang budi dan kemanusiaan kerana terlalu mementingkan bidang sains dan teknologi dan mengejar kebendaan.

Saya bimbang pendidikan kita telah gagal melahirkan pelajar yang kaya budi. Saya tidak pernah berbangga dengan keputusan peperiksaan yang cemerlang sebagaimana berbangga dan tersentuhnya saya dengan kehadiran pelajar-pelajar yang berkeperibadian mulia dan beradab sopan. Ini kerana keperibadian atau akhlak tidak boleh dicerminkan dan diukur oleh keputusan peperiksaan. 

Sahsiah diri adalah realiti 'siapakah diri seseorang itu' dari segi tingkah laku, pertuturan, pergaulan dan gaya hidup pelajar. Ia tidak boleh disorokkan. Ia suatu yang telah sebati dan terbatin dalam diri seseorang. Justeru lambat laun 'the true colours of their skin' akan terzahir juga.

Angka dalam slip keputusan peperiksaan adalah teks yang yang kaku. Maklumat ini sukar untuk dikorelasikan dengan penampilan sahsiah pelajar. Ia lebih sukar dalam situasi atau konteks hari ini. 

Hari ini saya selalu bersedih kerana selalu melihat kemiskinan budi dan kemanusiaan di depan mata saya. Ramai yang biadap dari beradap, ramai yang kurang ajar daripada yang cukup ajarnya.Remaja atau pelajar hari ini lebih memustahakkan kekayaan 'body'nya daripada kemewahan budinya.

Kembali kepada peranan bidang sastera - dan disempurnakan oleh agama - , ia menurut saya menyentuh sisi paling dalam dalam diri manusia. Tidak seperti disiplin sains, ia bisa memberi makna kemanusiaan dan ketuhanan. Ia membangun jiwa manusia yang halus. Pengertian yang dibawanya menyempurnakan maksud sebenar pendidikan yang bersifat holistik.

Sastera sahaja - selain suluhan wahyu Tuhan dan pedoman nabi -  yang boleh membangunkan aspek emosi dan rohani pelajar, sebagaimana yang disuratkan dalam Falsafah Pendidikan Negara. Semua pendidik di negara kita tahu tentang ini (JERI - Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelek) tetapi hanya sedikit yang menghayatinya dalam sesi Pnp mereka.

Mesej mengenai 'jangan abaikan sastera' ini tidak boleh diabaikan. Saya merayu kepada semua terutamanya pelajar saya agar merenung ke dalam diri masing-masing untuk mencari kebenaran mesej ini.

Latar budaya Anton Chekov memang berbeza dengan kita. Dia orang Barat/Eropah. Kita pula orang Timur. Tapi nilai yang baik - kejujuran, keiklasan, pandang semesta tentang pendidikan yang holistik - adakalanya bersifat sejagat. Jelas di sini di sebalik perbezaan antara kita dengan mereka, masih ada persamaan untuk kita 'raikan' bersama.

Dalam keadaan manusia hari ini yang condong kepada kebendaan atau materialisme, pesan ini sangat wajar diberikan perhatian berat terutamanya para pendidik.

Kepada khalayak pembaca, mengertikanlah sambungan nasihat Anton Chekov di dalam puisinya ini. 

Bacalah puisi anakku
Setelah belajar Matematik;
Bacalah doa
Dalam kekerasan usaha;
Jadilah manusia
Bukan robot tidak berjiwa!

Sesungguhnya sains memudahkan kehidupan kita. Sastera pula memanusiawikan kita.

Namun agamalah yang mengawal semuanya.

Disunting semula dari posting dalam blog cikgubad.wordpress.com bertajuk 'Jangan Abaikan Sastera' Disember 8, 2008

-------------------
'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.© cikgubad, 2009

Rasional Kursus Sejarah dan Kenegaraan Malaysia

Masyarakat (society) dibentuk oleh individu-individu yang berkongsi budaya, norma, cita-cita, aspirasi, matlamat hidup dan sebagainya. Tidak terkecuali yang menjadi perkongsian semua ahlinya - sebagai elemen yang lebih asas - ialah sejarah kelahiran negara, kepercayaan (anutan) hidup yang diwarisi dan bahasa pertuturan. 

Elemen-elemen ini menjadi social glue yang mengikat semua ahli masyarakat agar kekal bersatu dalam menghadapi cabaran semasa. 

Bagi masyarakat Malaysia, cabaran maha besarnya adalah menghapuskan jurang sosial sesama ahli masyarakatnya. Ini adalah disebabkan masyarakat Malaysia bersifat heterogenus. Dalam bahasa lebih mudah, masyarakat negara ini bersifat majmuk yakni terdiri dari pelbagai lapisan bangsa atau kaum, keturunan, agama dan budaya. 

Keadaan ini jauh berbeza dengan masyarakat Jepun yang rata-ratanya sebangsa - bangsa Jepun. Masyarakat homogen ini tidaklah sulit untuk dibentuk atau diurus tadbir kerana tiada perbezaan jurang sosial yang luas dan ketara kerana perbezaan kaum atau budaya. Yang ada adalah perbezaan ekonomi - kaya miskin, bangsawan vs buruh - antara ahli masyarakatnya. Ini bukanlah fenomena tempatan di Jepun sahaja. Ia adalah fenomena global. 

Kerana kerencaman dan kompleksiti dalam latar budaya sesebuah masyarakat majmuk ini maka ia mengahadapi cabaran utama mewujudkan perpaduan dan keharmonian. Ini kerana semua kaum baik majoriti atau minoiriti (seperti golongan imigran) sentiasa bersaing untuk mendapatkan peluang dan hak yang sama. 

Biarpun ada peraturan sosial dan undang-undang bagi mengawal 'persaingan' ini, kadang-kadang terjadi juga pergeseran antara kaum hingga mencetus konflik kaum. Di Malaysia, Peristiwa 13 Mei 1969 dan terbaru di Kg. Medan 2001 adalah bukti kepada masalah hubungan antara kaum yang pernah wujud.

Peristiwa ini dan beberapa insiden lain beberapa tahun kebelakangan ini memberi isyarat yang tidak baik kepada kerajaan dan masyarakat kita. Bahaya sifat perkauman cukup besar untuk meruntuhkan sebuah negara jika tidak dibendung.

Ia boleh menjadi 'duri dalam daging' yang boleh merosakkan usaha kerajaan mewujudkan persefahaman antara kaum. Kita juga sedar memang wujud 'gunting dalam lipatan' dalam masyarakat kita.

Namun untuk menanganinya bukanlah mudah. Bahkan ia sangat sukar kerana pihak kerajaan kena berhati-hati dalam tindakannya berhadapan dengan mana-mana pihak yang mempunyai agenda perkauman.

Sebarang kesilapan di pihak kerajaan boleh mengundang padah yang lebih besar. Harga yang perlu dibayar ialah perpaduan masyarakat itu sendiri. Menyelesaikan kemelut sosial ini ibarat 'menarik rambut dari tepung, rambut tak putus, tepung pula tidak berselerak'.

Dengan alasan bahawa potensi perpecahan dan konflik antara kaum boleh tercetus lagi, maka generasi muda hari ini perlu dicelikkan tentang asal usul kelahiran negara ini. Tidak cukup untuk bergantung kepada penguatkuasaan undang-undang seperti Akta Hasutan 1948 dan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 untuk membendung penularan dan perebakan fahaman perkauman.

Ia berhajat kepada usaha yang lebih mendasar iaitu dengan memperkasakan pengajian sejarah. Peri pentingnya sejarah perlu disemai ke dalam minda pelajar. Petikan berikut menjelaskan kepentingan sejarah.

  • If you want to understand today, you have to search yesterday. ~Pearl Buck
  • Professor Johnston often said that if you didn't know history, you didn't know anything. You were a leaf that didn't know it was part of a tree. ~Michael Crichton, Timeline
  • A nation that forgets its past can function no better than an individual with amnesia. ~David McCullough
  • History is who we are and why we are the way we are. ~David McCullough
  • History teaches us the mistakes we are going to make. ~Author Unknown
  • History is a living whole. If one organ be removed, it is nothing but a lifeless mass. ~Frederic Harrison, The Meaning of History

Di peringkat pengajian tinggi kurikulum perlu diisi dengan kursus pemahaman perlembagaan sebagai dokumen Kontrak Sosial.

Dengan cara ini sistem pendidikan kebangsaan akan lebih holistik sifatnya. Ia melengkapkan lagi kurikulum di IPT yang selama ini sejak 1990-an lagi menerapkan sisi-sisi sains kemanusiaan bercorak sejarah dan kenegaraan.

Kini selain kursus Pengajian Islam/Moral, Tamadun Islam dan Tamadun Asia dan Kenegaraan atau Pengajian Malaysia kursus Hubungan Etnik telah mula diajar sejak beberapa tahun lalu. 

Biarpun pada awal pelaksanaannya tercetus kontroversi berhubung teks atau modul pengajaran kursus baru ini, namun berikutan 'campur tangan' pihak kerajaan akhirnya semua pihak yang terbabit secara langsung atau tidak, modul Hubungan Etnik yang dihasilkan oleh sekumpulan ahli dalam bidang Kenegaraan Malaysia telah diterima dengan sepakat.

Kini semua pelajar di IPT wajib mempelajari semua kursus di atas tanpa kecuali.

Jika tidak, menurut lisan Derek Heather 'To many of the modern generations, history, like God, is dead'. Saya percaya arah tuju masa depan sesebuah negara mesti dimulai dengan pemahaman jujur dan objektif sejarah bangsa dan negaranya. 

Kepada generasi muda hari ini yang diulit oleh kemewahan kebendaan dan berfikiran liberal marilah 'kembali ke pangkal jalan'. Jalan yang akan menyuluh semula perjalanan hidup untuk menemukan semula akar budaya dan warisan peribadi bangsa kita.

Dengan fikiran yang kritis tapi kekal objektifnya,  ilmu sejarah negara yang sebenar akan diperolehi. Masa depan negara bergantung kepada pemahaman sejarah yang benar. C.K.Chesterton menasihatkan kita 'We can be almost certain of being wrong about the future, if we are wrong about the past.'

-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.©cikgubad,2009

Saturday, July 25, 2009

Majlis Raja-rajalah yang Berkuasa

Keputusan kabinet (eksekutif) 22 April lepas bahawa anak-anak kekal menganut agama asal ibu bapa masing-masing semasa berkahwin, walaupun ibu atau bapa mereka kemudiannya memeluk agama lain telah mengundang kontroversi kepada mereka yang memahami isu perlembagaan. Ia juga boleh memberi kesan kepada keutuhan institusi kekeluargaan Islam.

Isu ini juga dilihat sebagai usaha campur tangan eksekutif ke atas tugas atau bidang kuasa judisiari (kehakiman). Ini bercanggah dengan semangat dan prinsip dalam doktrin pengasingan kuasa. Sedangkan batas kuasa dan tanggungjawab tiga cabang pemerintahan negara iaitu eksekutif, legaslatif dan judisiari telah diperincikan dalam perlembagaan persekutuan.

Untuk seketika polemik mengenainya mewarnai lanskap sosio-politik tanah air dan menghangatkan lagi suhu politik yang tidak pernah surut semenjak PRU ke-12 lalu.

Posting kali ini mengajak pembaca melihat isu ini dari kaca mata Pengajian Malaysia iaitu bagaimana Majlis Raja-raja berperanan untuk menyelesaikan kemelut perundangan yang timbul berikutan berlakunya pertukaran agama salah seorang ibu atau bapa yang bukan Islam kepada Islam.

Bernama melaporkan bahawa Majlis Raja-Raja hari ini (29 Jun) :

“…memutuskan supaya pandangan Majlis Agama Islam Negeri diperoleh terlebih dahulu berhubung cadangan pindaan undang-undang yang berkaitan penukaran agama dan pindaan kepada Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan).”

Melalui kenyataan dari Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja dinyatakan bahawa :

“…Majlis Raja-Raja membuat keputusan untuk menangguhkan cadangan pindaan itu pada satu mesyuarat khas hari ini.”

Signifikannya berita ini kepada kursus Pengajian Malaysia menjelaskan bidang kuasa pemutus Majlis Raja-raja dalam menyelesaikan masalah yang timbul tentang Islam dan hal ehwal orang Melayu.

Sebagaimana diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan institusi paling tinggi dalam negara kita ini mempunyai segala kuasa untuk mempersetujui atau tidak mempersetujui apa-apa cadangan, pindaan apatah lagi jika ada usaha pemansuhan perkara-perkara bersangkutan agama Islam di negara ini, sama ada ia datangnya dari pihak eksekutif (dasar) atau pun legaslatif (akta).

Keputusan Majlis Raja-raja adalah konklusif dan muktamad. Justeru, semua pihak mesti menghormatinya kerana ia adalah tuntutan dalam masyarakat yang bertiang serikan kontrak sosial seperti masyarakat Malaysia.

Diharap selepas ini tiada lagi perbincangan lanjut di pihak NGO bukan Islam bahkan NGO Islam sendiri untuk membuka ruang perbincangan awam kerana ia boleh mengeruhkan kembali keadaan yang melanda emosi masyarakat yang sangat mudah dimainkan oleh sentimen keagamaan dan kebangsaan. Jika adapun ia hanyalah perbincangan yang bersifat akademik bagi mencari kejernihan melalui penelitian lanjut para intelektual.

Kepada pihak kerajaan yang memegang tanggungjawab esksekutif juga harus lebih bijaksana sebelum membuat satu dasar atau meminda akta berkaitan isu sensitif. Ini kerana ramai pihak di kalangan ahli masyarakat yang melihat ia sebagai satu langkah untuk mengambil hati melalui tawar menawar politik di kalangan ahli Barisan Nasional.

Di samping itu semua pihak berkaitan mesti terus mendokong dan berpegang sekuat-kuatnya doktrin pengasingan kuasa dan tidak membiarkan kepentingan sempit sepihak menguasai pertimbangan rasional mereka hingga terlajak mencampuri bidang kuasa pihak lain.

Penyelesaian suatu kemelut dalam masyarakat apatah lagi dalam isu sensitif di negara kita mestilah dibuat dengan pertimbangan yang sangat teliti dan penuh kewarasan. Ini kerana emosi dan kepentingan sempit sepihak tidak pernah menyelesaikan masalah apapun.

Kita mesti lebih rasional dari orang dahulu kerana pendidikan hari ini lebih menyeluruh dan demokratik.

Tidak cukupkah dengan iktibar dari Tragedi hitam 13 Mei 1969 dan Kg. Medan 2001?

Disalin daripada blog cikgubad.wordpress.com dengan sedikit suntingan, posting 30 Jun 

-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.©cikgubad,2009

Thursday, July 23, 2009

Suruhanjaya Diraja Kes Kematian Teoh Beng Hock

Kematian mengejut Teoh Beng Hock, 30, - setiausaha politik exco kerajaan Selangor, Ean Yong Hian Wah - selepas tamatnya sesi awal soal siasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM - dulu BPR) ke atasnya pada Khamis 16 Julai lalu  telah mencetuskan reaksi awam dan juga parti siasah pembangkang.

Oleh kerana cara kematiannya - seorang ahli parti DAP - berlaku secara mengejut dan penuh teka-teki, banyak pihak telah mendesak agar kerajaan segera mewujudkan sebuah suruhanjaya diraja untuk mencari jawapan ke atas misteri kematian Teoh.

Mendiang ditemui mati di tingkat lima Plaza Masalam Shah Alam Khamis lalu selepas memberi keterangan sebagai saksi siasatan dari petang 15 Julai hingga ke keesokan paginya berhubung dakwaan penyalahgunaan wang kerajaan negeri Selangor kepada SPRM.

Teoh disiasat sebagai saksi (bukan sebagai suspek) berhubung dakwaan salah guna peruntukan DUN di Selangor. Untuk rekod DUN Selangor dikuasi oleh kerajaan dari Pakatan Rakyat pasca-PRU 12.

Menyedari bahawa kes ini mempunyai nilai kepentingan awam dan keperluan segera untuk diselesaikan, maka semalam 22 Julai Kabinet dalam mesyuarat mingguannya telah memutuskan (Malaysiakini, 22 Julai) 3 perkara penting berhubung dengan kes ini:

Pertama, Kementerian Dalam Negeri dan polis diarahkan menyelesaikan siasatan secepat mungkin dan laporan siasatan tersebut, yang sedang berjalan, akan diumumkan.

Dua, satu inkues atau siasatan awam yang diketuai oleh seorang majistret untuk menentukan punca kematian Teoh.

Tiga, menubuhkan suruhanjaya diraja dengan bidang kuasa khas untuk menilai kaedah soal siasat yang diguna pakai oleh SPRM dan menentukan sama ada pernah berlaku pencabulan hak asasi manusia sewaktu Teoh disiasat mulai petang 15 Jun hingga awal pagi esoknya.

Ada beberapa perkara utama dalam kes ini yang berkaitan dengan kursus Pengajian Malaysia.

Pertama, suruhanjaya diraja bagi kes kematian Teoh ini adalah suruhanjaya sementara berdasarkan sifat dan cara serta alasan penubuhannya. 

Kita teliti kenyataan Perdana Menteri berhubung hal ini (Bernama, 22 Julai) :

"Kabinet turut memutuskan satu suruhanjaya diraja diwujudkan dengan terma-terma khusus iaitu meneliti dan mengkaji peraturan berkaitan soal siasat yang diguna pakai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan menentukan sama ada berlaku pencabulan hak asasi semasa proses soal siasat terhadap Teoh bagi memastikan perkara yang sama tidak berulang lagi."

Jelas dengan objektif khusus penubuhan suruhanjaya diraja, punca kematiannya pula akan diselesaikan oleh inkues awam yang akan diketuai oleh seorang majistret.

Mengapa perlunya suruhanjaya diraja ini ?

Sebagaimana kebiasaan, ia diperlukan agar siasatan dapat dibuat secara menyeluruh dan telus untuk mengumpulkan semua bukti yang berkaitan tanpa sebarang sekatan dan campur tangan pihak luar termasuk pihak eksekutif. 

Badan ini juga diberi kebebasan tetapi tertakluk kepada terma-terma rujukan yang ditetapkan kerajaan agar ia menjurus kepada pokok objektif penubuhannya dan tidak kepada perkara-perkara lain.

Beginilah cara pengendalian dan operasi semua suruhanjaya diraja sebelum ini. Misalnya :

  • Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis ('Royal Commission to Enhance the Operation and Management of the Royal Malaysia Police‘) khusus meneliti aduan orang awam berhubung keganasan polis dan rasuah yang meluas di kalangan anggota PDRM. 
  • Suruhanjaya Suruhanjaya Diraja kes pita video Lingam (lantik hakim)
  • Suruhanjaya Siasatan ke atas kecederaan Dato’ Seri Anwar Ibrahim semasa dalam tahanan polis dahulu (1998). 
  • Suruhanjaya Siasatan Diraja Mengenai Keselamatan Sekolah-Sekolah Swasta dan Agama di Semenanjung Malaysia yang menjalankan kajian dalam tahun 1987 ekoran kebakaran sebuah Sekolah Agama Rakyat di Yan, Kedah yang meragut 20 nyawa

Kedua, suruhanjaya sementara di atas berbeza dengan suruhanjaya tetap dari segi tempoh kewujudannya di mana suruhanjaya diraja hanya wujud untuk satu tempoh yang tertentu sahaja. Sebaik sahaja ia selesai menjalankan tanggungjawabnya ia akan dibubarkan. 

Sementara suruhanjaya tetap ia wujud untuk tempoh yang lebih panjang bahkan mungkin selama-lamanya kerana ia menguruskan perkara-perkara yang berlaku secara berterusan (bukan sekali sekali atau berlaku secara tiba-tiba).

Contoh suruhanjaya tetap adalah :

  • Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)
  • Suruhanjaya Perkhidmatan Penghakiman dan Perundangan,
  • Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran
  • Suruhanjaya Perkhidmatan Polis,
  • Suruhanjaya Perkhidmatan Kereta Api,
  • Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR),
  • Majlis Angkatan Tentera
  • Suruhanjaya Koperasi Malaysia dan
  • Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM)

Namun suruhanjaya ini - tetap atau sementara - di sisi perlembagaan ditubuhkan oleh YDPA atas nasihat kerajaan (eksekutif) dan ahlinya dilantik oleh YDPA.

Ketiga, di sini kita juga melihat kaitannya dengan tajuk peranan YDPA yang mempunyai kuasa melantik ahli-ahli suruhanjaya sebagaimana diperuntukkan dalam perlembagaan.

Keempat, pihak eksekutif dibenarkan oleh perlembagaan untuk menubuhkan suruhanjaya bagi memenuhi hak awam untuk mengetahui perkara sebenar di sebalik suatu peristiwa yang mempunyai nilai kepentingan awam apabila ia membabitkan dakwaan kemungkinan wujudnya salah laku pihak eksekutif atau agensinya.

Dengan kaedah ini sesiapa yang bersalah akan dibawa ke muka pengadilan. Ini yang terjadi apabila Ketua Polis Negara (ketika itu tahun 1997) Tan Sri Abd. Rahim Noor didapati bersalah memukul Anwar Ibrahim ketika dalam tahanan polis lalu beliau diheret ke mahkmah untuk disabitkan kesalahan dan menerima hukuman. Tiada mana-mana pihak dapat menyorokkan kebenaran apabila suruhanjaya diraja menemukan bukti dan fakta sebenar kes.

Atau jika punca masalah telah dikenal pasti penyelesaian akan dicadangkan agar masalah sama tidak berulang lagi pada masa hadapan.


-------------------


'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.©cikgubad,2009

Wednesday, July 22, 2009

Penulisan Kritis mengenai Perlembagaan Malaysia

Pemahaman perlembagaan Persekutuan Malaysia tidak memadai dengan merujuk kepada kitab perlembagaan sahaja. Kitab ini hanya memuatkan teks-teks yang bersifat undang-undang dan teknikal. 

Justeru untuk memahami dengan lebih baik ia berhajat kepada penelitian ke atas tulisan-tulisan yang menghuraikan isi-isi dan sisi-sisi penting seperti peruntukan utama dalam perlembagaan. Penulisan yang deskriptif seperti tafsiran perlembagaan boleh membantu pemahaman maksud dan semangat perlembagaan dengan lebih berkesan. 

Antara tulisan yang boleh dirujuk adalah tulisan Profesor Abdul Aziz Bari, dari Kuliyyah Undang-undang UIAM yang bertajuk 'Perlembagaan Malaysia : Teori dan Praktis' terbitan Arah Publications. 

Dengan menggunakan bahasa yang mudah tapi kritis, buku ini menyajikan pemikiran yang segar dan memberikan sudut pandangan yang berbeza dari penulisan yang ada di pasaran. Tajuk-tajuk yang disentuh ditulis dalam bentuk artikel pendek yang mudah diikuti.

Apapun buku ini boleh membuka horizon pemikiran pelajar ke arah kefahaman yang lebih objektif dan luas. 

Buku ini sesuai untuk dibaca oleh pelajar dan pengamal undang-undang, pelajar kursus Pengajian Malaysia, dan mereka yang berminat dalam isu perlembagaan.


-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.©cikgubad,2009

Modul Hubungan Etnik untuk Kursus SKP2204

Untuk pelajar DKTM yang mengambil kursus SKP2204 Hubungan Etnik semester Julai ini, sila dapatkan Modul Hubungan Etnik terbitan Kementerian Pengajian Tinggi.

Berikut adalah sinopsis modul ini yang disalin daripada website KPT





MODUL HUBUNGAN ETNIK


Modul ini disediakan sebagai panduan utama Kursus Hubungan Etnik di Institusi-institusi pengajian tinggi (IPT). Tujuan utama modul Ini ialah untuk mendedahkan para pelajar pada tajuk-tajuk asas yang difikirkan sesuai untuk dibincang dan dibahaskan dalam kumpulan disamping dikaji dengan lebih mendalam menerusi kerja kursus. Oleh itu, modul ini bukanlah sebuah teks yang terperinci dan definitif sifatnya, tetapi lebih merupakan satu batu loncatan untuk pelajar memikir dan meneliti hal-hal yang berkait dengan hubungan etnik yang merupakan sebahagian daripada kehidupan dan pengalaman seharian mereka.

-------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.©cikgubad,2009

Thursday, July 16, 2009

Manoharan Mohon Maaf

Setelah seminggu mengeluarkan tuntutan agar kaum bukan Melayu diberikan status bumiputera selepas sidang DUN Selagor, akhirnya semalam (15 Julai) beliau telah memohon maaf melalui suratnya kepada Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican di Ibu Pejabat GPMS.

Kesal dengan apa yang telah berlaku beliau yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah dari DAP itu memohon maaf sekiranya kenyataan peribadinya itu telah mengecilkan hati atau mengguris perasaan mana-mana pihak. (Utusan Malaysia, 15 Julai 2009)

Beliau dipetik berkata 'Saya sesungguhnya tidak mempunyai apa-apa niat terselindung dan ingin saya tegaskan di sini bahawa saya tidak pernah pada bila-bila masa menyoal hak-hak orang Melayu seperti yang telah termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.'

Isu yang kontroversi ini timbul berikutan kenyataan yang diucapkan oleh Manoharan semasa sidang akhbar selepas persidangan DUN itu. Beliau dilaporkan menuntut supaya kerajaan memberikan taraf bumiputera kepada bukan Melayu di negara ini yang lahir selepas 31 Ogos 1957 selaras dengan usaha merealisasikan gagasan 1Malaysia yang ditaja Dato' Seri Najib.

Kenyataan Manoharan tersebut adalah susulan kepada kenyataannya semasa sidang DUN mengenai keengganannya memakai songkok sehinggalah beliau (dan kaum bukan Melayu amnya) diberikan status bumiputera oleh kerajaan persekutuan.

Sehubungan dengan itu tindakan beliau semalam dilihat sebagai reaksi terhadap beberapa laporan polis yang telah dibuat oleh pihak tertentu agar beliau disiasat kerana mengeluarkan kenyataan yang bersifat menghasut dan menghina orang Melayu dan simbol kebangsaan negara.

Di negara kita, perkara-perkara seperti kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera, Islam dan Raja-raja Melayu adalah antara perkara sensitif dalam Kontrak Sosial 1957. Selepas 13 Mei 1969, semua perbincangan terbuka mengenai perkara tersebut adalah dilarang sama sekali.

Sekatan ini juga diperluaskan hingga ke dalam sidang badan perundangan Parlimen dan DUN. Imuniti yang sebelum ini dinikmati Ahli Parlimen dan ADUN untuk membicarakan apa sahaja perkara semasa berlangsung sidang Parlimen atau DUN telah ditarik oleh pihak berkuasa agar ketenteraman awam dalam masyarakat majmuk di negara kita dipelihara.

Jika sabit kesalahan melakukan perkara di atas, seseorang itu boleh dikenakan hukuman di bawah Akta Hasutan 1948, dan mungkin juga mengikut Akta Keselamatan Dalam Negera (ISA) 1960.

-------------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.©cikgubad,2009

Perkara 11 (4) - Dakwah Bukan Islam kepada Khalayak Islam Ditegah!

Menurut Perkara 3 perlembagaan negara, Islam adalah agama rasmi persekutuan. Namun agama-agama lain bebas diamalkan di mana-mana bahagian persekutuan tanpa boleh disekat. Ini bermakna kebebasan beragama sebagai sebahagian hak asasi manusia dijamin di sisi perlembagaan negara.

Namun berbanding agama-agama lain Islam mendapat keistimewaan dan perlindungan di bawah undang-undang.Perkara 11(4) menegaskan bahawa penyebaran agama bukan Islam kepada khalayak Islam adalah dilarang. Pengecualian diberikan kepada penyebaran syiar dan dakwah Islam.

Sebab itulah berita dan perkembangan syiar Islam disiarkan media dengan meluas dan terbuka. Manakala institusi Islam seperti Majlis agama Islam negeri, agensi berasaskan Islam di bawah naungan kerajaan, siaran radio Islam IKIM.fm dan lain-lain lagi dibenarkan beroperasi dalam ruang lingkup negeri dan nasional. Sesiapapun tidak boleh mempertikai perkara ini kerana ia adalah terjemahan kepada maksud Perkara 3, dan Perkara 11 perlembagaan persekutuan.

Dengan alasan inilah, maka 9 orang telah ditahan kerana didakwa cuba menyebarkan atau melakukan dakwah kristian ke atas pelajar UPM semalam.

Berikut adalah petikan laporan Wong Pheak Zern dari Malaysiakini, Jul 15, 09 1:37pm:

Sembilan penganut Kristian termasuk dua pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) ditahan polis semalam berhubung dakwaan cuba menukar agama pelajar universiti tersebut.

Sumber-sumber pelajar memberita Malaysiakini hari ini, kumpulan itu berada beberapa hari di beberapa kolej kediaman UPM dengan bergerak dari bilik ke bilik untuk menyampaikan ajaran mereka.

Selain itu, mereka juga didapati menyebarkan risalah kepada warga kampus dan bergerak di tiga buah kolej iaitu Kolej Pendeta Zaaba, Kolej Sepuluh, dan Kolej Sebelas," kata Presiden Persatuan Mahasiswa Islam UPM Safwan Abdul Ghani dalam satu kenyataan.

"Aktiviti yang berlaku beberapa hari itu akhirnya membawa kepada penangkapan sembilan individu tersebut."

Bagaimanapun tiada pengesahan rasmi diperolehi daripada pihak universiti dan polis, setakat ini.

Undang-undang negara melarang seseorang bukan Islam menyebarkan agama kepada seorang Muslim.

Jika laporan berita ini mempunyai keesahannya dan dakwaan penyebaran dakwah kristian adalah benar dan boleh disabitkan di sisi undang-undang negara, maka langkah pihak berkuasa boleh dipertahankan. Sementara pihak berkenaan mestilah dihukum kerana melanggar undang-undang utama negara menurut Perkara 11 (4) dan akta atau enakmen negeri Selangor berkaitan berhubung penyebaran dakwah agama bukan Islam kepada orang Islam.

Dalam situasi di mana perbincangan terbuka mengenai isu sensitif semakin menjadi-jadi pasca-PRU 12 diharap isu ini dapat menyedarkan semua pihak bahawa ada perkara yang menjadi teras dalam masyarakat tidak boleh diusik atas semangat mematuhi semangat dan maksud Kontrak Sosial 1957.

Satu mesej tegas perlu disampaikan melalui hukuman yang setimpal. Berhujah atas nama hak asasi dan keadilan atau kesamarataan hak untuk menyebarkan dakwah kristian sebagaimana dakwah Islam tidak tertakrif dalam konteks perlembagaan negara.

Islam di Malaysia adalah agama rasmi dan ia dilindungi untuk menjamin kesucian dan kelangsungannya di bumi bertuah ini.

Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung.


----------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.

Monday, July 13, 2009

Silibus Ringkas dan Format Penilaian MPW1133

Berikut adalah silibus ringkas dan format penilaian kursus MPW1133 sebagaimana yang ditetapkan oleh badan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA). Perlu diingat bahawa silibus ini tidak dibangunkan oleh Kolej Uniti, bahkan oleh mana-mana IPTS sekalipun.

Juga kualiti Pnp dipantau oleh MQA. Markah penilaian kursus ini boleh mempengaruhi kelulusan akreditasi yang ingin diperolehi oleh kolej bagi sesuatu program yang dinilai oleh MQA.
 

----------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.

Sejarah dilupa jangan..

Pelajar hari ini rata-rata tidak meminati mata pelajaran sejarah. Banyak pengakuan terus terang pelajar saya terutamanya dari aliran sains bahawa mereka tidak ada 'perasaan' terhadap mata pelajaran membaca ini. Mereka tidak segan silu atau takut-takut lagi untuk meluahkan pandangan mereka.

Kerana itu seorang pensyarah Pengajian Malaysia di IPT atau guru sejarah di sekolah berhadapan dengan cabaran yang bukan kecil untuk menyampaikan isi-isi penting sejarah sebagaimana yang dituntut silibus. 

Saya sendiri masih mencari-cari formula terbaik untuk menyampaikan kuliah Pengajian Malaysia agar menjadi efektif dan membekas dalam pemikiran dan jiwa pelajar.

Eksperimen terbaru yang saya buat dengan menggunakan Power Point tidak memberikan hasil yang diharap-harapkan. Biarpun setelah 7 tahun mengajar kursus ini dan cuba mengkonkritkan isi-isi kuliah yang abstrak dengan memberi banyak contoh dan tamsilan hasilnya masih tidak jauh berbeza dengan pencapaian pelajar sebelum ini.

Walaupun saya tahu punca-punca utama kepada respons yang lemah dari pelajar mungkin berpunca dari pendekatan (metodologi) pengajaran yang digunakan, namun saya masih berpegang bahawa sikap pelajar masih memainkan peranan yang besar dalam menentukan arah tuju dan pencapaian mereka dalam satu-sati kursus yang mereka ambil. 

Saya tinggalkan pesanan di bawah untuk renungan pelajar-pelajar sekalin. Moga ada kesudian untuk merenunginya sedalam-dalamnya. 

Melupakan sejarah mengakibatkan generasi hari ini tidak ubah macam datuk nenek moyang mereka - apabila mengulangi kesilapan sama lagi dan lagi. 

  • History is a great teacher which can help us create a better world. But unfortunately the lessons of history are often ignored, sometimes deliberately. And because we ignore the lessons of history we keep on repeating the mistakes of the past and we suffer accordingly.”

    International Association of Historians of Asia, 2000
    Dikutip dari Malaysian History Blog.

----------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.

Nota MPW1133 Jilid 1 Sem Julai 2009

Makluman kepada semua pelajar yang akan mengambil kursus Pengajian Malaysia pada semester Julai ini sila peruntukan RM9.00 untuk membeli senaskah nota MPW1133 Pengajian Malaysia Jilid 1.

Semua pelajar diwajibkan memiliki naskah ini tanpa dikecualikan seorangpun.

Buku ini hanya boleh diperolehi dari penulisnya iaitu cikgubad. Pelajar dilarang menyalin semula sama ada secara digital, atau membuat salinan foto ke atas nota ini. 

Ini adalah bagi mendisiplinkan pelajar agar menghargai harta intelek dalam bentuk karya-karya ilmiah.

---------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.

Sunday, July 12, 2009

India dan Cina sebagai bumiputera, bolehkah?

Dalam kuliah Hubungan Etnik (Bab 3) Pengajian Malaysia, saya begitu menekankan mengenai kewujudan tiga (3) kumpulan minoriti yang menjadi penghalang kepada usaha mencapai keharmonian dan perpaduan dalam sesebuah masyarakat terutamanya masyarakat berbilang kaum.

Saya mengutip bahan ini dari kertas kerja Profesor Hashim Hj. Musa bertajuk 'Islam dan Dialog Antara Peradaban : Konsep dan Idealisme' yang dibentangkan dalam Perbincangan Meja Bulat “Islam dan Dialog Peradaban”, anjuran Pusat Dialog Peradaban Universiti Malaya, 23 Disember 2003.

Kumpulan tersebut ialah :

Pertama, kumpulan ekstrimis yang mempunyai kecenderungan mentafsir dan melaksanakan sesuatu peraturan atau hukum dengan cara melampaui batas pertengahan dan keseimbangan.

Kedua, kumpulan chauvinis (rasis) yang begitu taasub dengan pemikiran dan pendekatannya. Bagi mereka ide dan cara sendiri atau kumpulan mereka sahaja yang terbaik dan paling benar. Manakala fikiran di luar kelompok mereka adalah batil dan mesti ditolak.

Ketiga, kumpulan fanatik yang menggunakan sesuatu cara, pendapat dan pendekatan secara membabi buta (menghampiri psikosis). Sikap dan watak yang tegar ini menolak sekeras-kerasnya sumbangan pihak lain.

Bagaimana kumpulan minoriti ini mendatangkan bahaya ke atas masyarakat majmuk?

Kumpulan ini cuba menjustifikasi dan mempengaruhi pandangan umum dalam usahanya mencapai motif perjuangan mereka sama ada bersifat politik (yang paling biasa), ekonomi dan sosial. Mereka menggunakan isu hak asasi, kesamarataan semua kaum, keadilan, kebebasan bersuara, hak demokratik rakyat dan berbagai lagi. Cara ini mudah mencuri perhatian umum terutamanya dari kelompok mereka sendiri.  

Apabila berpeluang - kerana kelemahan pihak berkuasa atau kaum majoriti - mereka akan membuat tuntutan-tuntutan yang melintasi garis kaum atau agama. Peluang juga muncul apabila pihak berkuasa mempamerkan sikap yang lebih terbuka dan menyediakan ruang yang luas untuk kebebasan bersuara.

Sikap-sikap ini bila tidak dibendung akan menjadi lebih berani dan ekstrim. Bila ini berlaku ia akan mengundang bahaya kerana ia berpotensi mencetus konflik antara etnik, agama, dan antara minoriti dengan majoriti.

Apabila situasi ini tidak dapat dikawal lagi maka terjadilah tragedi kemanusiaan. Jika kumpulan minoriti ini mempunyai kelengkapan persenjataan kemusnahan yang berlaku akan menuntut korban yang lebih besar.

Bagi kumpulan yang mempunyai idealogi dan cita-cita politik yang lebih besar daripada keutuhan negara-bangsanya sebagaimana dituntut prinsip 'di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung', jika mereka gagal secara lembut atau diplomasi, mereka akan menggunakan cara-cara lain seperti mengadu domba, menghasut, menyebar fitnah dan sebagainya.

Sebagai langkah akhir – seperti yang pernah dilakukan komunis dahulu – mereka menggunakan cara paksaan, kekerasan dan aksi militan. Bagi mereka 'matlamat menghalalkan cara' Machievelli menjadi rukun iman dalam perjuangan mereka asalkan matlamat tercapai.

Dengan perancangan yang rapi impak besar dari tindak tanduk mereka – sama ada bermotifkan politik, sosial atau ekonomi – direncanakan. Ia disengajakan bagi memberikan kesan ketakutan dan pengaruh meluas dan lama serta lebih berkesan ke atas masyarakat dan negara bahkan suasana sejagat.

Jika kita objektif melihat kembali sejarah pasti kita menemukan rekod jenayah kumpulan-kumpulan ini. Kumpulan ini tidak berbangsa, tidak beragama, tidak bernegara. Ia wujud di seluruh pelusuk bahagian benua bumi. Tanpa kecuali satu pun!

Kumpulan ini boleh menjelma sebagai pengganas (terrorist) dan tegar mencetus onar dan anarki di tengah-tengah masyarakat.

Adakah kumpulan ini wujud dalam masyarakat kita ?

Kajian yang lebih mendalam diperlukan untuk mengumpul fakta yang konklusif. Bukan mudah untuk menghukum seseorang sebagai pelampau.

Namun sejak 13 Mei 1969 ciri-ciri asas pelampau ini dalam bentuk kumpulan ektrimis, cauvinis dan fanatik memang dapat dikesan wujud pada parti siasah perkauman.

Kini ia meresapi pula di kalangan NGO dan kumpulan individu tertentu. Sekurang-kurangnya ciri ini dikesan dalam media cetak dan kini elektronik melalui siaran artikel, ruang forum pembaca dan juga kolum tetap. Debat dan polemik sekitar isu perjuangan menuntut hak etnik dan agama misalnya hampir tidak berkesudahan.  

Lebih ketara fenomena ini bermula semasa era Pak Lah dan kemudian pasca-PRU ke-12 ruang awam kini menjadi medan pertembungan antara kumpulan minoriti yang lantang menuntut dengan kumpulan majoriti dan pihak berkuasa negara.

Kita patut bimbang dengan senario yang berlaku ini. Ia tidak sihat kepada iklim sosial, politik dan ekonomi negara. Ia adalah simtom kepada penyakit psikologi etnik yang merasakan diri mereka tertindas, dipinggirkan dan didiskriminasikan oleh pihak kerajaan.

Justeru apabila ADUN Kota Alam Shah M. Manoharan menuntut agar kaum bukan Melayu diberi taraf Bumiputera dalam sidang DUN Selangor 8 Julai lalu ia wajar dilihat sebagai petanda yang tidak baik kepada kaum Melayu dan bumiputera.

Apa salahnya tuntutan Manoharan itu ?

Mudah untuk kita menelah niat beliau. Sebagai seorang pemuka HINDRAF dan ahli DAP - terbitan PAP Singapura yang memperjuang konsep Malaysian Malaysia - tuntutan beliau atau kumpulan yang beliau wakili itu jika tercapai akan membelakangkan kontrak sosial dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 yang dimeterai antara kaum Melayu dengan kaum imigran.

Bagai kaduk naik junjung di atas keterbukaan yang diberikan kerajaan, sikap Manoharan jelas sebagai satu percubaan awal untuk mengubah perlembagaan Persekutuan dan cuba mengambil peluang di atas konsep 1Malaysia yang ditaja Dato' Seri Najib.  

Benarkah konsep 1Malaysia akhirnya akan menghilang langsung jurang sosial antara etnik di Malaysia?

Saya tidak fikir ini akan terjadi. Melayu dan bumiputera tetap dengan status etnik ini. Begitu jugalah kaum CIna dan India.

Ini kerana masyarakat Malaysia sejak 1957 telah didefinisikan oleh perlembagaan persekutuan dalam apa yang disebut sebagai Kontrak Sosial. Perkara 153 misalnya telah difahami sebagai perlindungan ke atas kaum Melayu dan bumiputera oleh Raja-raja Melayu.

Adakah kaum bukan Melayu akan diabaikan pula ?

Tidak kerana dalam perkara yang sama (Per. 153) perlembagaan persekutuan YDPA juga bertanggungjawab menjaga kepentingan yang sah kaum bukan Melayu ini.

Jadi konsep baru 1Malaysia ini masih terikat dengan semangat asal perlembagaan persekutuan. Jika ada niat tersirat untuk mengubah kerangka ini maka ia boleh dipertikaikan di kamar mahkamah satu masa nanti atau pihak Majlis Raja-raja boleh campur tangan untuk mengelakkan natijah buruk ke atas kaum Melayu dan bumiputera.

Berbalik kepada tuntutan Manoharan tadi memanglah ia tidak akan berhasil kerana bukannya mudah meminda apatah lagi memansuhkan perkara yang berkaitan dengan kepentingan Melayu, Islam dan Raja-raja Melayu, namun kelantangan Manoharan memberi mesej kepada kita bahawa golongan ini tidak mudah untuk toleran dan boleh jadi cenderung menjadi cauvinis pula kelak.

Tanpa kajian objektif ramai yang akan terpengaruh bahawa kaum India dan lain-lain minoriti telah menjadi warganegara kelas kedua berbanding kaum Melayu dan bumiputera.

Dengan kebimbangan ini, maka pada hemat saya kursus Hubungan Etnik diperkasakan dan Pengantar Perlembagaan Negara perlu diwujudkan. Dan oleh kerana melentur buluh itu biarlah dari rebungnya, seeloknya mata pelajaran sejarah juga perlulah dipinda semula agar elemen pemahaman perlembagaan negara diberikan penekanan yang sewajarnya.

Usaha ini - bersama dengan pelan pembangunan sosial, ekonomi dan politik yang lebih adil dan saksama oleh kerajaan - akan menggiatkan lagi usaha melahirkan negara-bangsa Malaysia berdasarkan acuan tempatan dan lunas sejarah kelahiran Persekutuan Tanah Melayu merdeka 1957.

Saya fikir kita semua wajib kembali melihat akar budaya dan lipatan sejarah. Kita semua sangat memerlukannya kerana seakan-akan kita sedang hilang punca dan kiblat kehidupan.

Kepada saudara Manoharan tidak pentingkah lagi 'cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar '?

------------------

'Bebaslah berfikir, bukan berfikiran bebas' selagi tidak emosional dan cekal berniat untuk mencari kebenaran.

Saturday, July 11, 2009

Kita ‘Berhutang’ kepada Anak Cucu Cicit Kita

Memilih untuk memihak atau menyokong mana-mana aliran atau idealogi siasah adalah hak yang sah di sisi perlembagaan negara. Jadi jika saya memilih untuk mendokong parti alternatif bukanlah satu dosa di sisi undang-undang negara. Ia samalah jika saya menyokong parti siasah pemerintah.


Hakikatnya sejak dulu saya bukanlah ahli kepada mana-mana parti siasah. Saya tidak pernah berniat pun untuk menyertai mana-mana parti siasah. Saya mahu kelihatan dan dilihat non-partisan. Pemihakan saya hanya akan saya terjemahkan di peti undi semasa pilihan raya.

Akan tetapi sebagai seorang rakyat yang prihatin, saya tidak boleh terlepas dari ‘membaca’ dan membincang isu-isu siasah.

Ini kerana isu siasah – macam juga isu sosial dan ekonomi – mempengaruhi kehidupan seharian kita sama ada kita sedar atau tidak. Apa yang sedang kita alami dulu, sekarang dan akan datang adalah hasil daripada percaturan siasah, pengurusan ekonomi dan pencorakan sosial pemerintah. Justeru, saya tidak boleh tidak mesti mempedulikan isu-isu ini.

Justeru, bagi mendapatkan maklumat saya perlu membuat ‘kajian kepustakaan’. Orang akademiklah katakan!

Jadi antara bahan yang saya rujuk ialah akhbar online dan tulisan-tulisan dalam blog sosio-politik. Tidak saya cicirkan ialah buku-buku berkaitan – biasanya yang bersifat ilmiah.

Saya tahu saya kena bijak dan kritis dalam memilih bacaan saya kerana tidak semua yang ditulis dalam media rasmi dan tidak rasmi boleh dipercayai atau ditelan bulat-bukat. Peristiwa 1997/98 ketika isu Anwar Ibrahim dipecat dari jawatan orang nombor dua negara dan pilihanraya umum ke-10 1999 mengajar kita bahawa media arus perdana menjadi pelapor berita yang songsang, bias, dan kadang-kadang palsu.

Berita dan perspektif yang cuba disogokkan kepada pembaca hanya menjulingkan pemikiran rakyat. Niat mala fide pengamal media terhadap parti siasah pembangkang dan sekutunya begitu terserlah hingga akhirnya mereka diboikot oleh rakyat. Dilaporkan ketika itu jualan akhbar-akhbar tersebut merosot.

Ketika itu jolokan seperti Berita Hairan, Utusan Meloya dan TV3 1/4 dicanang untuk memberi gambaran betapa rendahnya kewibawaan (credibelity) media arus perdana. Jelas etika kewartawanan telah dilututkan ke tahap yang sangat rendah ketika itu.

Kini situasi yang hampir sama tercetus kembali tapi mengikut versinya tersendiri. Saya kembali merujuk dengan pemikiran kritis ke atas bahan-bahan relevan yang ditulis dalam media konvensional dan alternatif. Harapan saya adalah untuk mendapatkan gambaran keseluruhan apa yang sebenarnya telah dan sedang terjadi. Jika perlu dapatlah saya jadi ‘ahlil nujum’ untuk meramalkan apa yang bakal terjadi kelak.

Namun, ketika saya cuba mendapatkan maklumat dan berita semasa daripada sumber tradisi alternatif saya gagal mendapatkannya dengan mudah sebagaimana biasa. Saya diberitahu oleh rakan dan penjual akhbar bahawa akhbar-akhbar ini – sebahagiannya – telah dirampas oleh pihak berkuasa. Khabarnya oleh orang Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Mengapa ini harus terjadi?

Saya percaya pihak KDN sudah tentu ada alasan mereka. Pastinya kerana alasan sama – macam dulu-dulu – akhbar ini melaporkan berita palsu, serong dan fitnah ke atas pemimpin negara. Mungkin juga kerana menjaga ketenteraman awam yang terjejas kerana penulisan kritis dan radikal atau ekstrim pengarang akhbar alternatif. Di sisi undang-undang kerajaan memang diberi kuasa menjaga dan mengawal keselamatan negara. Saya tiada masalah dengan perkara ini.

Namun pada masa sama pihak pembangkang juga melemparkan tuduhan sama ke atas media ‘rasmi’ pemerintah. Lebih-lebih lagi media tersebut mempunyai pengaruh yang lebih kuat kerana liputan atau jaringan luas ke seluruh negara.

Dalam banyak situasi pihak pembangkang menjadi mangsa mudah media arus perdana. Sukar untuk kita rakyat biasa menduga dan meneka kebenaran di pihak yang mana.

Melihat kepada tingkah laku dan membaca laporan semua media ini saya membuat satu kesimpulan iaitu media ini masing-masing dalam setiap kesempatan cenderung mengamalkan:

baling batu sembunyi tangan
paku dulang paku serpih mengata orang dia yang lebih

Namun antara dua aliran ini, atau dua kemudaratan – jika kita menganggap kedua-duanya membawa mudarat – pasti ada satu pihak yang lebih baik, berwibawa dan ikhlas dalam memperjuangkan idealogi mereka. Mereka inilah yang membawa panji-panji kebenaran dan keadilan kepada masyarakat. Idea-idea mereka lebih luhur. Keperibadian lebih jernih dari kotoran nafsu.

Justeru, jika golongan ini ditekan, disekat kebebasan, ditangkap, bahkan dibunuh sekalipun ia hanya mengurung atau membunuh jasad perjuangan.

Tetapi roh, pemikiran, idea dan iman perjuangan mereka sentiasa bebas dan akan singgah ke dalam pemikiran dan jiwa orang lain. Ini kerana sisi-sisi ini bersifat abstrak atau seni yang tidak boleh dikurung dalam penjara. Ia sentiasa membara dan dibarakan untuk satu masa menyalakan api perjuangan sama di tempat lain.

Inilah yang dibuktikan oleh perjuangan Nelson Mandela dan Mahatma Ghandi.

Tidak terkecuali ialah perjuangan suci Muhammad saw dan para sahabat.

Pemikiran dan iman yang menafasi perjuangan mereka telah tercipta dan lahir merdeka dan akan terus merdeka.

Benarlah bagai dikata A. Samad Said :

Setiap yang benar
Betapa ditekan tetap menjalar
Tanpa dibaja kan tetap mekar
Tanpa udarapun kan tetap subur

Siapakah di antara dua golongan di atas yang memiliki ciri-ciri ini?

Saya tidak akan memberikan jawapannya di sini. Itu ertinya menyuapkan fakta ke dalam benak anda! Itu cara yang pasif namanya.

Berfikirlah sendiri.

Akhir kalam, saya berharap saya menjadi sebahagian daripada perjuangan ‘kemerdekaan’ minda, roh dan nurani pelajar-pelajar saya demi agama, bangsa dan tanah air ini.

Dan sebagai golongan pendidik bukankah kita (lebih) ‘berhutang’ kepada anak cucu cicit kita akan datang!

Ini kerana tanahair ini perlu diwariskan kepada generasi yang merdeka jiwa dan soleh keperibadiannya. Dan tanah air ini perlulah disediakan dengan iklim politik, sosial dan ekonomi yang baik untuk anak cucu cicit kita kelak.

Disalin semula dari blog cikgubad.wordpress.com; March 22, 2009...3:27 pm

Sejarah mungkin ‘takdir’ yang dirancang

Sejak jatuhnya kerajaan Pakatan Rakyat di Perak beberapa minggu lalu, beberapa peristiwa telah menyusul mewarnai perkembangan politik tanah air.

Untuk beberapa ketika negara kita terus dilanda oleh hiruk pikuk politik antara dua seteru politik – Barisan Nasional vs Pakatan Rakyat. Jika ini berterusan ia memberi petanda yang tidak baik kepada kestabilan dan kesejahteraan masyarakat kita.

Yang terbaru ialah isu YB Elizabeth Wong apabila keperibadiannya ‘ditelanjangkan’ oleh pihak yang berniat ‘mala fide ‘(jahat) dan niat ini disambung pula oleh media lalu disambut oleh musuh-musuh politik Pakatan Rakyat (bukan musuh YB Eli).

Malangnya biarpun peristiwa-peristiwa ini telah diliputi dan dikupas oleh media massa dari pelbagai sudut masyarakat masih juga tidak jelas apa yang sebenarnya berlaku.

Seakan media massa kurang berkesan dalam menyampaikan berita-berita dari sudut kewartawanan yang jujur dan objektif sebagaimana dituntut oleh etika profesion mereka.

Keadaan ini diparahkan lagi oleh cara berfikir yang pasif dan reseptif di kalangan orang biasa. Maka apa yang dibaca ditelan bulat bulan-bulat tanpa usul periksa. Jarang saya lihat kita bersikap kritis dengan apa yang kita baca, kita dengar atau kita tonton.

Ini menjelaskan wujudnya satu sisi lemah dalam masyarakat kita kerana begitu rendahnya tahap ‘bacaan’ kita terhadap apa yang berlaku di persekitaran kita yang sentiasa berubah akibat kelemahan berfikir.

Saya tidak akan mengulas isu ini lebih lanjut. Saya bukan penganalisis politik bertauliah.

Namun saya ingin meninggalkan petikan berikut untuk pembaca sekalian. Pertimbangkan kerana ia mungkin dapat menjelaskan mengenai wujudnya sisi lain yang bertanggungjawab di sebalik apa yang telah berlaku sekarang.

President Rooservelt menyebut :

“In politics, nothing happen by accident. If it happen, it was planned that way”.

Apakah kemelut dan gelora politik di Perak, kini di Selangor dan Kedah juga sesuatu yang telah ‘ditakdirkan’ oleh musuh politik Pakatan Rakyat?

Hanya ALlah swt yang mengetahui apa yang sebenarnya telah terjadi. Juga yang akan terjadi kelak.

“Manusia merancang. Allah juga merancang. Dan perancangan Allah jugalah yang terbaik”.

“Ya Rabbi takdirkan sesuatu yang baik untuk kami. Akhirilah kemelut yang melanda kehidupan kami sekarang dengan husnul khatimah.”

Disalin semula dari blog cikgubad.wordpress.com; February 25, 2009...3:32 am

Siapakah Melayu?

Mari kita fahami bait-bait puisi nukilan Hartini Omar yang memperihalkan siapakah Melayu dengan menggunakan gadis sebagai subjeknya.

Naskah jiwa ini begitu indah dan halus – bersesuaian dengan budi Melayu.

Saya menyalin semula puisi ini juga kerana ia mempunyai kaitan dengan tajuk Etnik – satu bab dalam kursus Pengajian Malaysia. Dalam Perkara 160(2) orang Melayu ditakrifkan dengan empat (4) ciri utama di mana salah satu daripadanya ialah orang Melayu itu mengamalan adat budaya Melayu. Selain Melayu, kaum-kaum lain tidak disebut akan takrifannya baik dari segi etnik atau pun rasnya di dalam mana-mana bahagian dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sajak berikut yang dinukilkan dengan gaya kreatif dan berseni oleh Hartini mengungkapkan satu lagi sisi penting dalam kehidupan manusia. Sisi itu suatu yang halus kerana ia menyentuh tentang budi dan keperibadian orang Melayu.

Pendekatan begini dapat menyentuh sisi penting insan iaitu emosi selain mengisi logika intelek.

Disalin semula dari blog cikgubad.wordpress.com - dengan sedikit suntingan ; February 19, 2009...8:27 pm 

  • Melayu…

    Gadis, mana melayumu?
    Adakah pada lunaknya suara,
    Yang sayup ke gegendang telinga
    Atau pada moleknya wajah,
    Yang tersenyum pada jejaka

    Gadis, bila melayumu?
    Adakah bila orang bertandang,
    Lalu tersipu kau duduk bersimpuhan
    Atau kala bulan mengambang,
    Lalu berdendang kau rayu bulan

    Gadis, apa melayumu?
    Adakah pada barisan nama
    Yang hulu ke hilir kau bawa
    Atau pada hitamnya warna
    Rambut kau sanggul bagai mahkota

    Gadis, bagaimana melayumu?
    Adakah dengan berbatik kebaya
    Lalu menyantun bila dipuja
    Adakah hanya mengaji membaca
    Lalu melayu dirimu dikata

    Melayu bukan hanya pada wajah
    Yang ayu berkebaya, yang molek berbatik jawa

    Melayu bukan hanya pada suara
    Yang lunak berpantun, yang leka bergurindam seloka,

    Melayu bukan hanya pada laku
    Yang diam tersipu, yang layu menunduk bisu

    Melayu itu jatidiri
    Setulus seikhlas hati
    Melayu itu seluas pandang
    Biar tiada berhias barang
    Biar tiada beremas jelang
    Biar tiada bersimpuh silang…

    Hartini Omar (31/10/2008)
  • Ceritera Yang Tak Sudah (hartiniomar.blogspot.com)

Politik Perak Bergolak

Politik tanah air terus bergolak. Selepas PRU-12 8 Mac 2008 lalu, perkembangan terbaru di negeri Perak dalam tempoh seminggu ini adalah yang paling dramatik dan kini suhunya sudah pun memuncak.

Media melaporkan bahawa badan eksekutif kerajaan negeri Perak yang demokratik tumbang gara-gara 4 orang ADUN Pakatan Rakyat (PR) mengisytihar keluar parti – 1 keluar DAP, 2 keluar PKR semuanya menjadi ADUN bebas dan 1 yang baru masuk PKR 11 hari sebelumnya kembali semula ke pangkuan UMNO (BN) – dan menyatakan sokongan kepada BN menjadikan BN Perak kini mendapat majoriti mudah. Mendapat pengesahan daripada undang-undang tubuh negeri Perak dan Perlembagaan Persekutuan, BN kini kembali berkuasa.

Saya suka memanfaatkan perkembangan politik terbaru ini dari sudut ilmu Pengajian Malaysia untuk menjadi bahan pemikiran pelajar saya.

Dalam apa situasi atau keadaan pun, suatu peristiwa itu perlu dilihat secara objektif dan kritis. Sebelum kita boleh bersetuju atau sebaliknya terhadap nasib kerajaan Pakatan Rakyat sekarang, keputusan Sultan Perak untuk tidak membubarkan DUN Perak dan memberi perkenan kepada perlantikan Datuk Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar baru Perak, ia sangat bergantung kepada peruntukan dan pentafsiran yang tepat terhadap peruntukan undang-undang yang sedia ada.

Ini kerana – jika kita mengikuti komentar dan analisa dalam blog sosio-politik – kita akan dihadapkan dengan dua aliran yang bertentangan. Satu yang pro-PR dan satu lagi pro-BN. Bagi orang awam seperti kita sudah tentu tidak mudah untuk membuat kesimpulan sendiri ‘melainkan’ kita seorang fanatik dan sentiasa mengikut emosi.

Dalam pada itu jika benar BN tidak berbuat sesuatu di luar lingkungan undang-undang sebelum ini maka penghijrahan dan pertukaran kiblat politik 4 ADUN PR adalah suatu yang ikhlas dan lahir dari keinsafan dalaman mereka. Ini kerana pastinya mereka inginkan sebuah wadah siasah yang lebih kukuh dan stabil untuk mereka meneruskan khidmat sebagai wakil rakyat. Kekal dalam PR bermakna kekal dalam kelemahan dan ketidaktentuan pentadbiran PR di Perak. Ini tentunya akan menggendala tugas-tugas mereka kepada rakyat.

Namun, jika benar BN telah menyusun strategi dan telah mengumpan keempat-empat ADUN PR – 2 daripadanya bakal berdepan dengan perbicaraan di mahkamah atas tuduhan rasuah tidak lama lagi – maka apa yang berlaku adalah satu permainan politik yang kotor dan ada unsur mala fide semata-mata untuk merampas kuasa dari kerajaan demokratik PR. Ia juga membuka tembelang keperibadian 4 ADUN PR yang lemah dan hina kerana berhajatkan ganjaran kebendaan.

Jika ini benar-benar terjadi maka ‘even it is politically right for them, but morally they are wrong’.

Justeru bagi saya – setidak-tidaknya untuk ketika ini – kita perlu kembali kepada asas-asas yang ditetapkan dalam perlembagaan. Biarlah kita menyandarkan tindak tanduk semua pihak terbabit dengan dalil perundangan untuk menyelesaikan kemelut politik ini agar tidak berpanjangan. Jika tidak yang (selalunya) menjadi mangsa ialah rakyat biasa.

Mengenai peranan Sultan Perak dalam isu ini ia dilaporkan bertindak mengikut peruntukan undang-undang sama ada untuk membubarkan DUN bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri yang baru atau mengarahkan perletakan (dibaca : memecat) jawatan Menteri Besar dan barisan EXCOnya dan membuat perlantikan baru.

Dan berdasarkan pemahaman saya kepada peruntukan undang-undang – di atas kertas – Sultan Perak mempunyai prerogatif untuk membuat keputusan tersebut bagi menjaga kepentingan rakyat setelah mempertimbangkan secara halus semua perkara dan kesannya akan datang. Akhirnya baginda telah memilih untuk melantik kerajaan negeri baru tanpa perlu dibubarkan DUN Perak. Justeru, keputusan baginda sultan adalah muktamad.

Kita perlu faham bahawa kuasa prerogatif tidak boleh dicabar di mahkamah. Dan sultan Perak tidak pula melakukan jenayah untuk diheret ke mahkamah bagi membela dirinya di atas keputusan yang dibuat.

Namun jika peruntukan yang ada pun masih kabur untuk dipegang sebagai kata pemutus, maka sebagaimana biasanya pihak yang tidak berpuas hati boleh membawa isu ini ke mahkamah. Pihak PR telah membuat sidang akhbar untuk membawa pertikaian ini ke mahkamah bagi mengisytiharkan perlantikan badan eksekutif baru BN di Perak adalah tidak sah.

Sebagai negara demokrasi, semua pihak berhak mendapat keadilan agar suara mereka didengar dan pada masa sama jika bersalah mereka juga boleh diadili.

Kini kita mesti menyerahkan kuasa pemutus di tangan para hakim apabila kes ini difailkan Selasa depan. Walaupun banyak suara yang skeptikal dan pesemistik terhadap institusi kehakiman negara kerana rekod-rekodnya yang buruk sebelum ini, saya masih berharap agar hakim yang mengadili kes ini kelak berpegang kepada prinsip keadilan, non-partisan dan berani membuat keputusan ‘without fear or favour’.

Moga baki harapan saya terhadap sistem kehakiman negara akan benar-benar beralasan dan berbaloi.

Kepada semua rakyat Malaysia, Rukunegara telah mengikat kita dengan prinsipnya iaitu ‘Keluhuran perlembagaan’. Dan mendahului prinsip ini ialah ‘Kesetiaan kepada Raja dan Negara’.

Apakah kita sedang mencanggahi Rukunegara kita dengan apa yang kita pegangi dan tunjukkan sekarang ?

Disalin semula dari blog cikgubad.wordpress.com; February 7, 2009...4:21 pm 

‘Implikasi’ Menjadi Muslim di Malaysia – Perspektif Perlembagaan

Isu ini adalah antara isi utama kuliah bab Perlembagaan dalam kursus MPW1133 Pengajian Malaysia. Ia disentuh kerana nilai berita dan sifat kesemasaannya (contemporary) bagi memahamkan pelajar tentang faham perlembagaan (constitutionalism) dalam konteks negara kita Malaysia.

Juga untuk menyampaikan mesej kepada pelajar mengenai perlembagaan adalah undang-undang tertinggi negara yang wajib dipatuhi dan diluhurkan rakyat Malaysia. Di dalamnya termuat unsur tradisi yang dikekalkan dalam negara moden, ikatan dan kontrak sosial selain berfungsi sebagai dokumen undang-undang. Prinsip dan hukum hakam perundangan ini mendefinisikan cara hidup rakyat dan kelakuan kerajaan serta institusi sosial dan politik.

Namun isu ‘Implikasi menjadi muslim di Malaysia’ menjadi polemik berikutan timbulnya konflik antara kebebasan asasi (Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan – selepas ini diringkaskan sebagai PP) bersama kebebasan beragama (Perkara 3 dan 11 PP) dengan (Kewajipan) menjadi dan kekal muslim di Malaysia mengikut Perkara 160(2).

Sebagai teks undang-undang yang tidak bersifat muktamad dan tidak langsung definitif, peruntukan-peruntukan ini memerlukan pentafsiran para hakim yang arif untuk membuat kata putus di kamar mahkamah – peruntukan manakah yang patut ditegakkan manakala yang lain akan tertakluk kepada maksud sebenar atau maksud asal peruntukan tadi.

Kes Lina Joy yang telah diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan di mana beliau kalah dalam rayuannya untuk dibuang perkataan Islam dalam Kad Pengenalannya membuktikan bahawa ketertinggian Islam di sisi undang-undang negara.

Mengulas isu ini, bekas Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Faiza Thamby Chik – dalam kertas kerjanya bertajuk ‘Orang Melayu dan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan yang dibentangkan pada Seminar Perbandingan Agama Antarabangsa 2008 di USIM – telah berkata :

“Orang Melayu tidak boleh meninggalkan agamanya melalui surat ikatan pol dan mendapatkan perisytiharan berdasarkan Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan”.

Selanjutnya beliau juga menegaskan bahawa kebebasan beragama di Malaysia dijamin oleh perlembagaan. Namun dakwah agama bukan Islam dibatasi oleh peruntukan lain PP – iaitu Perkara 11 (4) – sebarang usaha mengembangkan agama bukan Islam kepada orang Islam adalah dilarang.

Adakah maksud yang lain daripada apa yang telah dihuraikan oleh bekas hakim tersebut yang boleh dianggap lebih autentik (berwibawa) untuk dipegang oleh kita? Bagi yang kritis pendapat oleh bekas hakim itu masih boleh dibahaskan lagi. Ruang polemik ini akan ditutup hanya apabila perkara ini dipersetujui secara konsensus oleh para pengamal undang-undang, sarjana, legaslatif dan eksekutif. Atau – jika terpaksa – melalui paksaan undang-undang juga sebagai alat kawalan sosial apabila keadaan menjadi tidak lagi terkawal hingga berpotensi mencetuskan ketegangan kaum dan agama.
____

Petikan tertentu di atas diambil daripada sumber BERNAMA.com bertajuk ‘Penganut Islam di Malaysia Tidak Boleh Tukar Agama, Kata Bekas Hakim’, 19 Nov 2008 dan diolah untuk menyokong buah fikiran penulis di atas.

Disalin semula dari blog : cikgubad.wordpress.com , November 21, 2008...6:25 am

Friday, July 10, 2009

Kenegaraan Malaysia : Suatu Pengenalan

Kursus ini yang juga disebut sebagai Pengajian Malaysia - mengikut silibus MQA - mendedahkan fakta evolusi kelahiran sebuah negara di Tanah Melayu. Sorotan dibuat ke atas era Kesultanan Melayu Melaka kemudian era penjajahan hinggalah era kemerdekaan (Bab 4, 5 dan 6).

Tidak semata-mata bersifat sejarah, kursus ini juga meliputi isu dan perkembangan semasa yang berkisar tentang proses politik dan sosial. Fakta ini menolak tanggapan bahawa kursus ini adalah kursus sejarah semata-mata. Justeru, pelajar perlu melihat kursus ini dari pelbagai sudut secara holistik untuk memahami maksud ‘Kenegaraan atau Pengajian Malaysia’ dan tidak disempitkan oleh fakta dari ‘memori’ sejarah.

Liputan mengenai fakta bukan sejarah merujuk kepada isu-isu kontemporari berkisar hal ehwal politik, sosial dan ekonomi. Dalam konteks politik peranan pihak eksekutif dalam memerintah negara terutamanya dari segi penggubalan dasar dan pelaksanaannya akan diberikan keutamaan. Penekanan akan juga diberikan kepada asas kenegaraan seperti perlembagaan (Bab 7), sistem demokrasi berparlimen (Bab di samping tidak melupakan institusi Raja-raja Melayu dalam konteks negara Malaysia moden (Bab 7). Aspek pentadbiran negara diperincikan lagi dalam tajuk Sistem Pemerintahan dan Struktur Pentadbiran Negara (Kabinet, Bab 9), Suruhanjaya (Bab 10) dan Kerajaan Tempatan (Bab 11).

Aspek sosial disentuh dalam tiga tajuk baru – hasil penggubalan semula silibus LAN – iaitu Bab 1 Masyarakat, Bab 2 Budaya dan Bab 3 Hubungan Etnik selain Bab 13 Dasar Sosial negara. Berbetulan dengan perkembangan dewasa ini terutamanya di era Dato’ Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi dan kesan Pilihan Raya Umum ke-12 lalu, di mana wujudnya kecenderungan pihak-pihak tertentu membincangkan kontrak sosial secara terbuka dan ‘telus’ maka tajuk-tajuk ini wajar diperhalusi dengan tumpuan yang khusus dan didekati menggunakan kaca mata yang objektif agar persepsi pelajar dimurnikan apabila membincangkan isu-isu yang sensitif seperti agama, hak istimewa kaum natif dan kesetiaan kaum imigran terhadap Raja dan negara ini (Bab 7).

Manakala aspek ekonomi dan isu yang berkaitan dengannya dibincangkan dalam Bab 14 Dasar Ekonomi.

Sebagai tambahan kepada silibus ini, beberapa tajuk lain yang difikirkan berkaitan untuk melengkapkan kefahaman pelajar terhadap isu politik dan sosial turut diselitkan di antara atau di dalam bab-bab yang telah disenaraikan. Pendekatan sebegini adalah sebagai mengambil peluang kepada pendemokrasian ilmu dan keterbukaan kita kepada isu-isu hak asasi dan masyarakat madani (civil society). Tajuk-tajuk tersebut ialah Doktrin Pengasingan Kuasa, Kehakiman, Sistem Fedaralisme (Persekutuan), Rukunegara dan Perpaduan dan Integrasi Nasional.

Kekeliruan Mengenai Kenegaraan Malaysia

Ramai yang keliru mengenai kursus Pengajian Malaysia sebagai kursus sejarah. Tidak terkecuali ialah seorang bekas profesor Sejarah yang pernah menemuduga saya untuk jawatan pensyarah Pengajian Malaysia di kolej yang diterajuinya.

Kerana latar belakang saya adalah dalam bidang sains gunaan (sains nuklear) maka menurut Profesor tersebut saya tidak mampu mengajar kursus ’sejarah’ ini. Sayangnya kerana kepenatan menunggu untuk ditemuduga sejak seawal 8.30 pagi hinggalah jam 5.00 petang saya tidak lagi berdaya untuk berhujah dan menegakkan pendirian saya. Puas saya diperlekehkan kerana pengetahuan saya adalah setakat di permukaan sahaja (surface).

Tapi ini adalah pendapat saya mengenai kursus yang sangat ‘hidup’ ini – pandangan yang berbeza dengan beliau.

Sebenarnya kursus ini hanya mempunyai 3 bab sahaja yang betul-betul mengenai peristiwa silam atau yang kita sebutkan sebagai sejarah itu iaitu Bab 4 Penjajahan Tanah Melayu, Bab 5 Perjuangan Kemerdekaan dan Bab 6 Gagasan dan Penubuhan Malaysia.

Manakala bab-bab lain menyentuh isu-isu semasa sama ada politik, sosial atau ekonomi. Hanya di tempat-tempat tertentu dalam bab-bab ini aspek sejarah – apabila berkaitan – disoroti dan ditekankan.

Justeru, kursus Pengajian Malaysia adalah kursus bersifat sejarah dan bukan sejarah. Kepentingannya adalah jelas dalam membina negara-bangsa Malaysia yang dicita-citakan oleh pihak kerajaan.

Dalam suasana sekarang yang lebih terbuka dan pemikiran masyarakat yang lebih kritis, kursus ini memang kelihatan amat signifikan. Ia jika dipelajari dengan objektif boleh memurnikan pemahaman isu-isu besar dan genting dalam masyarakat kita seperti Kontrak Sosial, Doktrin Pengasingan Kuasa, Perlembagaan dan Insitusi Raja-raja Melayu.

Hasil pemahaman yang betul pelajar dapat menyediakan diri ke arah mewujudkan masyarakat madani (civil society) yang menjadi asas kepada convencia sejagat.

Jika diteliti kursus ini mirip kursus Pengajian Am. Tetapi skop dan penekanannya adalah lebih rendah berbanding Pengajian Am yang dipelajari di Tingkatan 6 Rendah dan 6 Atas. Kursus Pengajian Malaysia hanya diajar dalam 1 semester sahaja iaitu kira-kira 14 minggu.

Bagi membolehkan pengajaran yang berkesan, pengetahuan pensyarah perlulah menyeluruh meliputi 3 aspek besar iaitu politik, ekonomi dan sosial.

Asas sejarah tanah air yang kukuh akan banyak membantu kerana sebahagian Malaysia hari ini adalah hasil daripada ‘pemikiran, perbuatan dan tinggalan’ masyarakat Melayu era klasik dahulu.

Justeru, pensyarah perlu memewahkan mindanya dengan ilmu sejarah dan perkembangan semasa.

Para pelajar kelak akan sangat menghargainya apabila pensyarah berkongsi ilmu dan maklumat dengan mereka.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...